Opel is goed bezig bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. Het ontwerp is steeds opvallender en mooier. Dat geldt ook voor de nieuwe Mokka. Zowel voor- als achter is dit de nieuwe designtaal die Opel gaat voeren. De nieuwe Astra die onlangs is gepresenteerd, lijkt erg op de Mokka, maar heeft toch een eigen gezicht. Het model dat centraal staat in deze test is zowel in benzine als volledig elektrische versie beschikbaar. De test met de versie op stroom volgt binnenkort, eerst willen we in deze test de benzine aangedreven variant bespreken. Opvallend: deze heeft ook gewoon nog een handgeschakelde versnellingsbak. Vermoedelijk nog steeds het meest verkochte type voor wat betreft de niet-elektrische versies.

Handgeschakelde zesbak
Het wordt steeds zeldzamer dat testauto’s beschikken over een handgeschakelde bak, maar zoals gezegd doet een zesbak dienst in de Mokka. Een 1.2 benzinemotor met 131pk vinden we in het vooronder,  een motor die bij de Stellantis groep erg bekend is, en ook goed is doorontwikkeld. De gretigheid van de motor komt ook in de Mokka openbaar. Samen met de turbo zorgt het voor een vlotte acceleratie van nul tot honderd, die bedraagt immers 9,1 seconden. Opvallend hoog is de topsnelheid van 202 kilometer per uur. Het valt ons vaker op dat bescheiden gemotoriseerde driecilinders tot grote snelheden in staat zijn. Het motorgeluid is behoorlijk opvallend aanwezig, niet helemaal ideaal voor wie van een rustige rit houdt. Vering en demping zijn relatief hard, maar dit kan ook liggen aan de forse bemeten lichtmetalen wielen.

Fijne instap
De hoogte van de Mokka bedraagt 1 meter 53, en dat zorgt ondermeer voor een fijne instap. Het dashboard ziet er fraai uit, met een goed werkend infotainmentsysteem. Ook is het systeem best snel. De graphics van bijvoorbeeld Apple Car Play zien er goed uit, dat laatste werkt via een kabel naar de USB-A poort. Nadeeltje is dat we beschikken over enkele zone airco, voor een versie die toch een stevige 35 mille moet kosten. De achteruitrijcamera is nog van  dezelfde kwaliteit als die we bij het voorheen genoemde PSA in modellen uit 2015 vonden, behoorlijk korrelig dus. Je kunt details lastig onderscheiden. Maar het kan ook zijn dat we tegenwoordig kraakheldere schermen gewend zijn. De digitale klokken zijn mooi en geven fraai allerhande informatie weer. De afwerking is dik in orde, de deuren laten zich met het geluid van een zachte plof dichtslaan.

Conclusie
Met een verbruik van 1 liter benzine op 14,4 kilometer is de Mokka niet de allerzuinigste. Maar het kan ook zijn dat de levendige motor uitnodigt om pittig te rijden. De boordcomputer zegt dat de auto een stuk zuiniger is, namelijk 5,9 liter per 100 kilometer. In dit geval is dat niet erg, maar het schijnt dat elektrische modellen hier ook last van hebben, en dan is het – met een beperktere actieradius – natuurlijk wel erg belangrijk om de actuele status in te zien. De handbak schakelt prima, de lane keep assist dwingt je echter nogal wel eens in de berm. Dat systeem zouden we dus uitzetten, met uitzondering van op snelwegen. Adaptieve cruise control werkt wel fantastisch. Concluderend kunnen we stellen dat de Mokka een prachtig design heeft neergezet, met goede rij-eigenschappen. De prijs van 35 duizend euro is stevig, maar niet exorbitant. De levendige motor nodigt uit tot een sportieve rijstijl en dat vertaalt zich in het wat hogere verbruik. Toch zouden we de Mokka om die reden zeker niet laten staan. Want zeg nu zelf, is het geen plaatje?

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.