De dwerg tegen de reus. In een dubbeltest hebben wij het vlaggenschip tegen het kleinste broertje van de familie gezet. Allebei rijden ze op diesel, en hebben ze de kleinste motor die leverbaar is voor het model. Toch is het verschil nog meer dan honderd pk. Beide hebben vijf deuren, zijn zeer luxe uitgevoerd en komen daarom in niets tekort. Wij zochten niet alleen de verschillen en overeenkomsten uit, maar keken ook of het kleinste broertje van de familie nog steeds zijn familienaam mag dragen.

De introductie van de Audi A1 leverde zoals gewoonlijk zowel lof als kritiek op. De kritiek had vooral betrekking op het gebrek aan ruimte en praktisch gemak. Ook was de hoge aanschafprijs voor een aantal mensen een doorn in het oog. Een deel van deze kritiek kan Audi echter wegwuiven met de komst van de vijfdeurs A1, de Sportback. Daarmee wordt het kleinste broertje van de familie uit Ingolstadt namelijk een stuk praktischer. Bovendien gaat het -naar onze mening- nauwelijks ten koste van het prachtige uiterlijk van de A1.

Doordat er in ‘onze’ Audi behoorlijk veel opties zijn aangekruisd, loopt het prijskaartje stevig op. Met een bedrag van meer dan 31 mille zou je een segment hoger kunnen gaan shoppen. Toch bewijst de A1 dat hij absoluut toonaangevend is binnen het B-segment. De gebruikte materialen zijn van sublieme kwaliteit en doen op een aantal plaatsen maar weinig onder voor zijn grote broer. Het lederen stuurwiel voelt even degelijk aan als die van de A8 en tijdens het rijden valt op dat rammeltjes en kraakjes totaal ontbreken. Het MMI-navigatiesysteem is in beide Audi’s aanwezig en werkt op de tast.

Qua luxe zijn er uiteraard een hoop verschillen tussen het kind en de nestor van de familie, maar dat mag je ook wel verwachten voor een slordige ton aan meerprijs. Toch heb je niet het idee dat je aan luxe tekort komt in de A1. De stoelen mochten wat ons betreft met leder bekleed, verwarmbaar en elektrisch verstelbaar zijn, maar dat is dan ook zo’n beetje alles wat nog ontbrak. In het dagelijkse verkeer zal je hier echter absoluut geen gebrek aan weten. De ruimte achterin is echter niet super, een volwassene tot 1,85 meter lengte kan er zitten, maar als je langer bent, wordt het toch wel erg krap qua hoofdruimte. Ook de beenruimte houdt niet over.

Zoals gezegd zijn het allebei diesels, met ongeveer 115pk verschil. Onder de motorkap van de A1 huist een 1.6 turbo-dieselmotor met het bescheiden vermogen van 90pk. Toch heb je daarin niet gelijk het idee dat je tekort komt. Tot 100 km/u doet hij goed mee in het verkeer, daarboven wordt het allemaal wat trager. De kleine motorinhoud en de relatief lange overbrengingen uiten zich in een positief verbruik, bij 120 km/u draait de kleinste Audi niet veel meer dan 2.000 toeren. Gemiddeld kwamen we op 4,7 liter op honderd kilometer, een zeer nette score. Tijdens een zuinigheidsrit scoorden we zelfs 3,6 liter per honderd kilometer, over een afstand van circa zeventig kilometer. Daarbij moet aangemerkt worden dat er vooral gereden is op de snelweg.

Een keuze maken tussen beide auto’s is uiteraard geheel niet van belang. Een A8 koop je vanwege zijn enorme souplesse, zakelijke en tegelijkertijd bescheiden overkomende uiterlijk. Het weggedrag is subliem en het adaptieve onderstel doet goed z’n werk. Ondanks de ‘slechts’ tweehonderd paarden sprint de A8 nog behoorlijk en kom je absoluut niets tekort. Tot nu toe kwam ons gemiddelde verbruik uit op 7,7 liter per honderd kilometer, zeer netjes voor een nauwelijks ingereden auto van deze omvang.

De A1 moet in dit licht bezien dan ook vooral als tweede auto worden beschouwd. Qua weg- en stuurgedrag doet hij maar nauwelijks onder voor zijn grote broer, het voelt allemaal enorm soepel, geraffineerd en solide aan. Je hebt niet het idee met een auto van kleine omvang onderweg te zijn. Na deze test in de Audi A1 is de enige conclusie die mogelijk is dat de stevige prijs zich zondermeer rechtvaardigt door het sublieme stuur- en weggedrag, de perfecte materiaalkeuze, het bescheiden gebruik en het fantastische uiterlijk. Met deze praktische vijfdeurs versie kan de kleinste telg in de familie zich nog beter verkopen.

Test Audi A1 1.6 TDI vs. Test Audi A8 3.0 TDI

Specificaties Audi A1 1.6 TDI:

Cilinders:  4, in lijn

Cilinderinhoud: 1598 cc

Max. vermogen: 66 kW (90 pk)

bij 4200 tpm

Max. koppel: 230 Nm

bij 1500 tpm

Acceleratie 0-100 km/u: 11,6 sec.

Topsnelheid: 182 km/u