Test Audi A3 1.8 TFSI 

Test Audi A3 1.8 TFSI 

2019-02-14T20:22:17+00:005 Feb 2019, 13:37|Categories: Audi|

De drie samenwerkende Duitse merken Volkswagen, Audi en Seat zijn in het C-segment bezig met een krachtig offensief. Naast de lancering van de derde generatie Seat Leon en de zevende generatie Golf, was het ook tijd voor de geboorte van de derde generatie Audi A3. Om een weloverwogen beeld te krijgen, gingen we een weekje op pad met de nieuweling.

De vorige generatie zag er al goed uit, maar de derde generatie A3 is nog scherper getekend. Het front is typisch Audi en het is lastig om ‘m van zijn broertje en broers te kunnen onderscheiden. Het geheel maakt een redelijk bescheiden indruk. De achterzijde wordt versierd met scherpe lijnen en vernieuwde lampen. Het innerlijk kan ons zeker bekoren. Het dashboard is behoorlijk opgeruimd. Een dunne balk met knopjes en een centrale knop op het middenconsole is alles wat je nodig hebt. Het lederen multifunctionele stuurwiel voelt lekker dik aan en mede dankzij de goede afwerking krijg je de indruk een segment hoger te rijden.

In tegenstelling tot het uiterlijk is de motor zeker geen bescheiden kereltje. De viercilinder benzinemotor is 1798cc groot en levert 180pk. Daarmee is het op dit moment de sterkste die leverbaar is. Gekoppeld aan een zeventraps automatische transmissie, bij Audi S-tronic genaamd, is het een feest om met deze motor onderweg te zijn. De gasrespons is alert en het overschakelen verloopt nog beter dan met de bekende DSG-transmissie. Het lijkt erop dat het hoogtepunt wat betreft soepel schakelen wel is bereikt, zo riant gaat het. Als je aandringt staat de honderd kilometer per uur in 7,2 seconden op de teller en rond 230 kilometer per uur wil het niet harder.

Klein minpuntje is de geringe tankinhoud, wanneer je flink tekeer gaat is deze in circa 350 kilometer leeg. Desalniettemin is 50 liter tankinhoud voldoende voor dagelijks gebruik. Het gemiddelde benzineverbruik van de nieuwe A3 ligt met deze motor volgens de fabrieksopgave 5,6 liter per honderd kilometer. De bijbehorende CO2-uitstoot ligt op 130 gram per kilometer hetgeen resulteert in een positief groen B-label. De praktijk laat qua benzineverbruik echter een ander verhaal zien. Omdat we niet met een fluwelen rechtervoet hebben gereden komt de Audi met 8,1 liter honderd kilometer ver. Geen onaardige cijfers voor een C-segmenter van dit kaliber, maar heel wat anders dan de beloofde 5,6 liter per 100 kilometer.

Een Audi A3 driedeurs koop je niet vanwege het praktische gebruikgemak. Achterin zitten is goed mogelijk, maar twee volwassenen op de achterbank is wel het maximum. De kofferruimte is met 365 tot 1100 liter echter niet onpraktisch te noemen. Ga je voor meer praktisch gebruiksgemak, dan heeft Audi een goed alternatief. De A3 Sportback combineert de aangename en volwassen rij-eigenschappen met een hoop functionaliteit. Dankzij de extra deuren en ruimte is het makkelijker voor een (jong) gezin om met z’n allen op stap te gaan. De Audi A3 in driedeurs variant oogt echter een stukje fraaier en sportiever. Aan u de keuze. Prijzen beginnen vanaf 25 duizend euro en de versie die wij hebben getest – bomvol luxe – kost een stevige 50 mille.