In een reeks met vergelijkingen tussen onze duurtest Audi A8 3.0 TDI en een concurrent is het de beurt aan zijn jongste broertje, de Audi A8 Hybrid, om het in een vergelijkende test het tegen elkaar op te nemen. Het merk uit Ingolstadt heeft het credo ‘voorsprong door techniek’ en kon daardoor niet achterblijven in de ontwikkeling van een hybride versie van het vlaggenschip. Qua prestaties doet deze in elk geval niet onder voor onze duurtest A8. De zuinige Audi knalt in 7,7 seconden naar de honderd, terwijl onze duurtester hier 7,9 seconden over doet. Beide auto’s houden het bij 235 kilometer per uur voor gezien.

Kijkend naar het uiterlijk zijn er weinig optische verschillen. Hoewel je als eigenaar van een groene A8 dit karakter juist graag zou willen uitdragen naar je buurt, heeft Audi gekozen voor enkele subtiele kleine typeaanduidingen op de achterzijde en aan de zijkant. Daarmee zijn alle uiterlijke verschillen met de duurtester benoemd. De hybride variant is zilver van kleur, terwijl onze duurtester zwart is. Doordat de duurtester geen xenon verlichting heeft, oogt deze ietwat bescheidener. Op het eerste gezicht heeft hij daardoor een aantal kenmerken van zijn kleinere broertje, de A7. Maar optische overeenkomsten zijn de autobouwers uit Ingolstadt sowieso niet onbekend.

Binnen zijn er ook erg weinig verschillen. Het rijke interieur oogt weelderig en uiteraard is alle wensbare luxe aanwezig. We noemen een groot MMI navigatiesysteem, elektrische stuurwielbediening, stoelverwarming, elektrische zonneschermen voor de achterste ramen en de achterruit, een elektrische kofferklep en stoelverwarming voor de achterpassagiers. De hybride variant voegt daar nog stoelventilatie, een panoramisch open dak, geheugen voor de stoel, massagestoelen met vijf standen, comfortstoel met zeker tienvoudige verstelling en een aparte meter op de plaats van de toerenteller.

Motorisch verschillen de Audi’s het meest. We rijden nu meer dan een halfjaar in de drieliter dieselmotor met zes cilinders, en zijn erg onder de indruk van deze motor. Het vermogen ligt op 204pk, het koppel bedraagt een fijne 400Nm. Over een afstand van ruim 9000 kilometer ligt het gemiddelde verbruik -inclusief grote trajecten boven de 160 kilometer per uur- op een ontzettend nette 6,7 liter per 100 kilometer. De fabrieksopgave beloofd weliswaar 6 liters over diezelfde afstand, maar desalniettemin is het een echte prestatie voor een bijna 1800 kilo wegende mastodont. De achttrapsautomaat schakelt extreem geruisloos, zo stil zelfs dat je geen enkel idee hebt in welke versnelling je zit. Bij 150 kilometer per uur draait de motor slechts 2.000 toeren en in het interieur is het omgevingsgeluid nihil, of je nu 80 of 180 kilometer per uur gaat.

De hybride variant heeft concessies moeten doen op de motor. Naast een elektromotor is de bekende tweeliter benzinemotor in de A8 te vinden. Deze levert 211pk en samen met de elektromotor komt het totale vermogen op 245pk. Met die motor snelt de Hybrid nog altijd 0,2 seconden sneller naar honderd dan de duurtester. De achttrapsautomaat heeft precies hetzelfde karakter als zojuist beschreven. Echter, de overgang van elektrische naar traditionele aandrijving gaat niet geheel geruisloos. Je merkt dit duidelijk, en wanneer je flink accelereert hoor je de viercilinder behoorlijk goed. Zuinig rijden kan prima in de Hybrid, reken gemiddeld op een slordige acht liter over honderd kilometer. Wanneer je echt gaat opletten, kan je zelfs een verbruik van 5,5 liter bereiken.

We schreven het al eens eerder, een Audi A8 koop je vanwege het representatieve uiterlijk, het enorm fijne rijgedrag, het comfortabele karakter en de moderne techniek. De zescilinder diesel heeft een uitermate verfijnde aandrijflijn, gekoppeld aan een voortreffelijke automaat. Bovendien rij je behoorlijk zuinig, hetgeen zelfs voor de eigenaren van een A8 niet altijd even onbelangrijk is. De A8 hybride is echter duidelijk een statement ten aanzien van duurzaamheid. Een grote, dure Duitser kan immers tegenwoordig samengaan met schone techniek en een groen imago. Dat imago zal bij de aanschaf van een A8 Hybrid dan ook zeer belangrijk moeten zijn. In combinatie met het bescheiden uiterlijk rijd je daarmee immers als vertegenwoordiger van een maatschappelijk betrokken organisatie zonder je te hoeven schamen.

Dubbeltest Audi A8 Hybrid vs. Audi A8 3.0 TDI: 

Cilinders: 4, in lijn
kleppen per cilinder: 4
cilinderinhoud: 1984 cc
max. vermogen: 155 kW (211 pk) – (245pk met elektromotor)
bij 4300 tpm
max. koppel: 350 Nm
bij 1500 tpm
Acceleratie 0-100: 7,7 sec
Topsnelheid: 235 km/u
Fabrieksopgave: 6,3l per 100 km
Testverbruik: 8,2l per 100 km
Audi A8 3.0 TDI: 
Cilinders: 6, in V-vorm
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 2967 cc
Max. vermogen: 150 kW (204 pk)
bij 3750 tpm
Max. koppel: 400 Nm
bij 1250 tpm
Acceleratie 0-100: 7,9 sec
Topsnelheid: 235 km/u
Fabrieksopgave: 6,0 liter per 100 km
Testverbruik: 6,7 liter per 100 km