Een facelift dient gewoonlijk het gat tussen het oude model en de lancering van het nieuwe model op te vullen. In geval van de vernieuwde Audi A4 betekent dit echter een behoorlijke esthetische verandering. De voor- en achterlichten zijn aangepakt en het geheel ziet er fris en vooral zakelijk uit. Doordat op het testmodel de optie xenon verlichting is aangevinkt, hebben de koplampen een bijzondere uitstraling. Menigeen kijkt met een bewonderend oog naar de Duitser. De belangrijkste troef van de autobouwers uit Ingolstadt ligt echter onder de motorkap. De 2.0 TDIe motor met een vermogen van 136pk profiteert ook na 1 juli 2012 van twintig procent bijtelling, omdat de CO2-uitstoot slechts 112 gram per kilometer bedraagt.

Inmiddels is bij de autobouwers in Duitsland bekend dat Nederlanders kunnen profiteren van belastingvoordeel bij de aanschaf van een auto met een lage CO2-uitstoot. De Nederlandse markt is niet de grootste, maar het is zeker iets om rekening mee te houden. Neem een auto in het D-segment van een gerenommeerd merk met een bijtelling van slechts twintig procent en je hebt gegarandeerd een hoop geïnteresseerde kopers. Om het uiterlijk hoeven ze het in elk geval niet te laten, dat is gewoon prachtig. Ook het interieur ziet er zeer goed uit. De materialen zijn niet alleen van een hoog kwalitatief gehalte, het geheel steekt ook nog eens bijna perfect in elkaar. Een fraai ingebouwd navigatiesysteem maakt het geheel af.

Hoewel het testmodel bijna 48 mille kost, moeten we de stoelen nog handmatig bedienen. Wel zijn ze met leder bedekt, waarvoor bijna drieduizend euro moest worden afgetikt. Verder wordt de prijs opgestuwd door zaken als xenon verlichting, 17’ inch velgen en een MMI plus navigatiesysteem. Dat systeem is bijna vergelijkbaar met het systeem uit onze duurtest A8. De verschillen zitten ‘m in de connectie met internet en het ontbreken van optionele verhoging van de auto. Overigens moet worden gesteld dat de auto’s uiteraard geheel niet met elkaar te vergelijken zijn, als je ze naast elkaar zet valt de A4 in het niet. De ruimte op de achterbank valt ietwat tegen, met vier personen kan je comfortabel zitten, maar ook niet meer dan dat. Met een bagageruimte van 480 liter maakt de Duitser in elk geval weer veel goed.

De twee liter turbo dieselmotor is op papier geen krachtpatser. Met een vermogen van 136pk lijkt de motor een behoorlijk dobber aan de meer dan 1.400 kilo wegende Audi te hebben, maar in praktijk valt dat dik mee. Een sprintje naar de honderd duurt iets meer dan negen luttele seconden, de top ligt op een snelheid van 215 kilometer per uur. Aan boord is het heerlijk stil, op snelwegsnelheid draait de motor een nette 1.950 toeren, hetgeen de rust bevorderd. Slecht bij het accelereren is de motor af en toe hoorbaar, maar daar valt absoluut mee te leven. Het stuurgedrag is gewoon fijn en vertrouwd. Door middel van het kiezen van een karakter past het stuurgedrag zich aan. Ga je voor ‘dynamic’, dan zal je merken dat het stuurgedrag opeens een stuk zwaarder wordt, terwijl de ‘comfort’ stand zorgt voor een licht stuurgedrag.

In alle aspecten merk je dat de Audi A4 een erg prettige auto is. Het stuurgedrag voelt vertrouwd en is optioneel in te stellen naar persoonlijke voorkeur, het onderstel is een compromis tussen sportiviteit en comfort en met de motor is het zeker niet behelpen. Het schakelen gaat soepel en zonder problemen. Tel daarbij de lage bijtelling op, en je neemt gegarandeerd een kijkje bij de lokale Audi-dealer. De Audi A4 2.0 TDIe is er al vanaf circa 35 duizend euro, ons testmodel had vrijwel alle mogelijke opties en kostte daarom 48 duizend euro. Terwijl de fabrieksopgave een zeer zuinig verbruik van 4,3 liter op honderd kilometer voorschrijft, kwamen wij op een eveneens nette 5,2 liter over een afwisselend traject van een paar honderd kilometer.

Test Audi A4 2.0 TDIe

Specificaties:

Cilinders: 4, in lijn

Kleppen per cilinder: 4

Cilinderinhoud: 1968 cc

Max. vermogen: 100 kW (136 pk)

bij 4200 tpm

Max. koppel: 320 Nm

1750 tpm

Acceleratie 0-100: 9,3 sec

Topsnelheid: 215 km/u

Verbruik: 4,3 liter per 100 km

Testverbruik: 5,2 liter per 100 km