Het zijn iconen: de modellen van de RS-lijn van Audi. Veel mensen kennen de RS4 en de RS6, maar de RS3 lijkt minder bekend. Toch is dit niet terecht als we de cijfers op papier erbij pakken. Een spintje van stilstand naar de honderd duurt slechts 4,6 seconden, net zo snel als z’n grote broer, de R8 in achtcilinder uitvoering. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 kilometer per uur. Dankzij het redelijk onopvallende uiterlijk ben je bijna de ultieme wolf in schaapskleren.

Het interieur van de RS3 is al wat op leeftijd. De RS3 is in alles nog gebaseerd op de oude A3 en dat merk je duidelijk. Het navigatiesysteem werkt goed, maar oogt gedateerd en hetzelfde geldt voor het dashboard. Desondanks steekt alles goed in elkaar en zijn de materialen van hoogwaardige kwaliteit. De sportstoelen (a 3 mille) zitten voortreffelijk en bieden zeer veel zijdelingse steun. De RS3 Sportback is zelfs nog redelijk praktisch te noemen, vanwege de vijf deuren en de voldoende aanwezige hoofd- en beenruimte.

Bij het opstarten is nog niet gelijk te horen dat je hier te maken hebt met een vijfcilinder, maar tijdens het rijden komt daar snel verandering in. In ‘normale’ stand klinkt de RS3 al goed en brengt hij regelmatig het typische vijfcilindergeluid naar voren. Druk je echter de Sport-knop in, dan zorgt een aanpassing van de uitlaat ervoor dat het geluid nog prominenter wordt. Het geluid is zo mooi dat het elke keer weer een feest is om flink te accelereren en dit ten gehore te brengen.

Een zelfde snelheid van stilstand naar honderd kilometer per uur als het veel grotere broertje, de Audi R8 in achtcilindervorm. Dat is de ware realiteit van de RS3. Op papier al verpletterend snel dus, en in praktijk niet anders. Dankzij de vierwielaandrijvingstechniek van Volkswagen (de RS3 heeft niet het quattro systeem zoals andere Audi’s, maar het principe is hetzelfde) kan je altijd veilig vol gas geven en zit je voor je het weet in de dubbele cijfers. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar de RS3 heeft zeker meer potentie dan dat.

Het prijskaartje van deze uiterste sportieveling komt uit op een vrolijke tachtigduizend euro. Daar moet wel bij gezegd worden dat er nog allerhande luxe bovenop de standaard al vrij complete Audi is toegevoegd. Standaard kost ‘ie 67 duizend euro, en dat is nog steeds een behoorlijk lieve duit. Als je echter een liefhebber bent van de RS-lijn en dit wil combineren met het veelgeroemde uiterlijk van de A3, wordt het een zeer interessant alternatief. Tel daarbij het ingetogen uiterlijk en de extreem snelle prestaties bij op en je hebt de ultieme wolf in schaapskleren.

Test Audi RS3: 

Cilinders: 5, in lijn
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 2480 cc
Max. vermogen: 250 kW (340 pk)
bij 5400 tpm
Max. koppel: 450 Nm
bij 1600 tpm
Acceleratie 0-100: 4,6 sec
Topsnelheid: 250 km/u*
Fabrieksopgave: 9,1 liter per 100 km
Testverbruik: 11,5 liter per 100 km
*= Begrensd.