Een verhoging van het onderstel met 37 mm, een opgeruigde body en een stoer uiterlijk moeten de goedverkopende D-segmenter van Audi transformeren tot een grensverleggende auto met serieuze terreincapaciteiten. Het uiterlijk is volgens ons in elk geval geslaagd, het stoere broertje uit Ingolstadt ziet er sportief uit. Volgens de fabrikant is de A4 Allroad zelfs ‘een auto met een ware persoonlijkheid met een veelzijdig karakter’. Tijdens de test moet blijken of deze marketingtaal bewaarheid blijkt.

Maxima kwam enkele jaren geleden in opspraak doordat ze een rapport van de WRR presenteerde, waarbij de connotatie van identiteit een negatieve lading had, die beter kon worden veranderd in een processuele, contextuele en relationele connotatie. De notie ‘identificatie’ zou hier het best bij aansluiten. Tijdens de test merk je dat de A4 Allroad een auto is waar mensen mee geïdentificeerd willen worden. Dankzij het stoere uiterlijk scoor je vrij veel aandacht en veroorzaak je een enkele glimlach. Binnenin is er eveneens genoeg reden om te glimlachen, het interieur is behoorlijk weldadig en voorziet de inzittenden van allerlei luxe. Zoals bekend moet daar helaas bij Audi een behoorlijk duit in het zakje voor worden gedaan.

De benzinemotor levert 211pk en dat is op papier al ruim voldoende voor de A4. De cijfers spreken boekdelen, de acceleratie naar honderd kost 6,8 seconden, de top is 230 kilometer per uur. De fabrieksopgave prediceert een verbruik van 7,3 liter per honderd kilometer, maar wij kwamen uit op 8,8 liter benzine over dezelfde afstand. Het stuurgedrag is aangenaam en middels een centrale knop te configureren. Er kan worden gekozen tussen vijf verschillende standen, waarbij dynamic de meest sportieve stand is. Helaas wordt het stuurgedrag er niet echt sportief van, je blijft het lichtelijk kunstmatige gevoel houden.

De motor is soepel en evenwichtig in de krachtsopbouw. Het totale vermogen is bij 4.300 toeren beschikbaar, terwijl het maximale koppel al bij 1.500 toeren voorradig is. De aanwezig S-tronic transmissie schakelt geruisloos en zijdezacht over, hetgeen ten goede komt van het comfort aan boord. Last van omgevingsgeluiden heb je nauwelijks, ook bij hogere snelheden heerst een nog een serene rust. De kritiek bij het vorige model had betrekking op het vele omgevingsgeluid op hoge snelheid, bij het nieuwe model hebben wij daar weinig van gemerkt.

Bochten kunnen behoorlijk sportief worden genomen. De vierwielaangedreven A4 blijft perfect op koers en kan ook in het terrein een behoorlijk rondje meedoen. Helaas kennen we in Nederland maar weinig ‘ongerepte’ natuur, waardoor het offroad gebruik vooralsnog vaak beperkt zal blijven tot een ruraal zandpad. De Audi A4 Allroad is de ideale auto voor degene die vaak de wat zwaardere vrachten moet trekken, soms door onverhard terrein. Qua uiterlijk en luxe hoef je voor dit werkpaard niets in te leveren, behalve een behoorlijke som geld. Standaard is de A4 Allroad met deze motorisering er vanaf 50 mille, maar in het testmodel komt daar nog een lieve 20 duizend euro bovenop. Mag de uitrusting wat minder zijn, dan is er al een A4 Allroad vanaf net geen 50 duizend euro. Reken voor die prijs trouwens niet op teveel luxe.

Test Audi A4 Allroad 2.0 TFSI:

Cilinders: 4, in lijn

Kleppen per cilinder: 4

Cilinderinhoud: 1984 cc

Max. vermogen 155 kW (211 pk)

bij 4300 tpm

Max. koppel 350 Nm

bij 1500 tpm

Fabrieksopgave: 7,3 liter per 100 km

Testverbruik: 8,8 liter per 100 km