Voor bijna alle autofabrikanten is het belangrijk dat een auto zo weinig mogelijk CO2 uitstoot. De techneuten uit Ingolstadt laten met de Audi A5 1.8 TFSI in elk geval zien dat weinig CO2-uitstoot niet alleen is voorbehouden aan kleine, compacte auto’s. De uitstoot bedraagt namelijk 136 gram CO2 per kilometer, en daarmee komt de 1.8 TFSI motor tot 1 juli in aanmerking voor twintig procent bijtelling. Met een stevige lengte van bijna vijf meter en dito kofferruimte –á 480 liter- kom je in elk geval qua ruimte weinig tekort. Bovendien oogt de A5 dankzij de facelift mooier dan voorheen.

In vergelijking met het vorige model zijn de koplampen opvallend gewijzigd en ook achteraan zijn de lichten veranderd. Verder is er niet zoveel optisch verschil tussen nieuwkomer en voorganger. Aan de binnenkant kom je vooral veel mooie materialen tegen. De meeste van die materialen zijn zacht en op veel plaatsen kom je leer tegen. De halflederen stoelen bieden flinke zijdelingse steun, hetgeen deel uitmaakt van het S-line pakket. Daarnaast is de auto verlaagd, het onderstel is sportief en op het multifunctionele, afgeplatte stuurwiel prijkt een S-line logo.

Qua opties is er voor circa 14 mille bijbesteld op ‘ons’ testmodel. Standaard kost de Audi A5, gekoppeld aan een 1.8 TFSI motor met handbak ongeveer 38 duizend euro, maar ‘ons’ model komt uit op een slordige 52 mille. Een behoorlijke prijs, maar daar krijg je ook veel moois voor terug. Onderweg oogst je veel bekijks, en je geniet van een mooi en degelijk dashboard. Niet alles is luxe, zo moeten de voorstoelen nog handmatig worden versteld en zoek je tevergeefs naar ingenieuze veiligheidssystemen zoals adaptieve cruise controle of lane depature warning, uiteraard zijn die wel tegen meerprijs te bestellen.

Het multimediasysteem werkt voortreffelijk door middel van een centrale knop op het middenconsole. Navigatie, telefoon, audio en het onderstel van de Audi zijn via dit systeem te bedienen. Verder beschikt de A5 over een elektronische handrem, een steeds meer voorkomende functie. Overigens werkt deze goed, zodra de rem ingedrukt is de eerste versnelling is geselecteerd, wordt de handrem automatisch ontgrendeld. De stoelen zijn optioneel verwarmbaar op drie standen. Vanwege de weersomstandigheden met maxima rond negen graden boven nul hadden wij af en toe wel baat bij ietwat verwarming.

Het belangrijkste aspect van de Audi A5 1.8 TFSI is uiteraard de twintig procent bijtelling waar tot op heden mee rekening moet worden gehouden. Na 1 juli gaan de zaken veranderen, de hoeveelheid CO2-uitstoot moet lager zijn om nog in aanmerking voor de twintig procent bijtellingscategorie in aanmerking te komen. Dat is echter geen reden voor treuren, want de motor presteert over het algemeen erg aardig. Het vermogen ligt op 170pk, het maximum koppel op 320Nm en daarmee is het ondanks een gewicht van bijna 1500 kilo een vlotte wagen. Een sprintje van de bekende stilstand naar honderd kilometer per uur kost een sportieve 8,2 seconden en de top is 230 km/u.

Ondanks de relatief bescheiden motor is het niet behelpen in deze A5. Je komt uiteraard goed mee in het verkeer, en vooral boven de 3000 toeren gaat het er rap aan toe. De handgeschakelde zesbak schakelt trefzeker en direct. De samenwerking tussen koppeling en gaspedaal is uitmuntend en het geheel voelt verfijnd aan. Het stuurgedrag is ietwat voorspelbaar, maar zeker niet saai. Dankzij het S-line pakket is het onderstel nogal straf, en het voordeel daarvan is dat bochten behoorlijk sportief kunnen worden genomen. Comfortabel wordt het echter niet echt, en dat is soms ietwat hinderlijk op lange afstanden met een minder goed wegdek.

De Audi A5 wordt niet alleen om z’n looks en z’n afkomst gekocht, het is ook nog eens een erg prettig sturende en verfijnde auto. Daarvoor geldt uiteraard wel een stevig prijskaartje, maar de potentiele koper zal zich daardoor niet laten afschrikken, wetende hoeveel lekkers deze A5 te bieden heeft. Verwacht van de 1.8 TFSI motor geen topprestaties, maar het is voor dagelijks gebruik uiteraard ruim voldoende. Het verbruik van 13 kilometer per liter is relatief netjes te noemen, doe je het rustig aan dan moet 15 kilometer per liter te halen zijn. Vanaf 38 mille staat er een A5 1.8 TFSI op de oprit, en dat zal aanleiding geven voor een serieuze overweging.