Het segment van de MPV’s is de afgelopen jaren behoorlijk uitgedund. Steeds meer cross-overs maken de dienst uit qua autoverkopen, terwijl de carrosserievorm die jarenlang zo geliefd was bij degenen die ruimte zochten of met grote gezinnen inmiddels aan populariteit moet inboeten. Maar is dat terecht? Aan de prijs zal het in elk geval niet liggen, steeds vaker is een nieuwe cross-over een stuk prijziger dan de MPV. Een volledig afgeladen Citroen C4 Spacetourer met automaat kost immers 44 mille. Daarvoor heb je tegenwoordig uit eigen huis bijvoorbeeld ook een afgeladen Peugeot 2008, die echter een stuk minder binnenruimte kent. Daarentegen is uiterlijk een kwestie van smaak, en dat speelt zeker mee bij de aankoop van een auto. Hoewel dat altijd persoonlijk is.

Massagestoelen
Als je naar het uiterlijk kijkt, staat er een behoorlijk robuuste en grote auto. Het uiterlijk is sinds de introductie in 2013 maar weinig veranderd, de koplampen hebben voortaan alleen halogeen verlichting in plaats van LED techniek. Vrij bijzonder, in een tijd waarin LED de standaard is. Aan het uiterlijk is goed zichtbaar dat het hier om een Citroën gaat, en in het interieur zet dat bekende gevoel door. Er zijn weinig wijzigingen ten opzichte van zijn voorganger. Een groot stuur met tal van knopjes zorgt ervoor dat je even moet puzzelen welk knopje waarvoor dient. We tellen er in totaal maar liefst 14. Het infotainment is daarentegen een stuk minimalistisch vormgegeven, de meeste functies zitten in het menu verstopt. Er is verbazingwekkend veel luxe aanwezig. Van stoelverwarming kijken we tegenwoordig niet meer zo op, maar massagestoelen zie je toch zelden. Zo blijven bestuurder en passagier mooi fris en oplettend tijdens de reis.

Krachtige driecilinder
Een rij naar achteren vinden we drie verschillende losse stoelen. De passagiers hebben daar beschikking over een klaptafeltje, en overal in het interieur zijn opbergvakjes aanwezig. Onder de midden armsteun bevindt zich zelfs een heuse ruimte die genoeg is om een stuk of 10 liter flessen in te vervoeren. De derde zitrij is enkel bedoeld voor kinderen van wat minder groot postuur. Vijf volwassenen en twee kinderen kunnen goed mee in dit ruimtewonder. Onder de motorkap vinden we de bekende PureTech motor, met 130pk aan vermogen. Ruim voldoende voor een wagen met dit gewicht (1379 kilo) en dat merken we ook terug in de cijfers. Een sprintje naar honderd kilometer per uur kost je 9,8 seconden en op de autobahn in Duitsland zou je nog best een eind meekomen met Duitse opponenten, want het feest houdt pas bij 200 kilometer per uur op. Verbruik bedraagt bij normaal rijgedrag ongeveer 1 op 15.

Conclusie
Tijdens de testperiode heeft de Citroën C4 Spacetourer zich bewezen als een fijne, ruime en comfortabele reiswagen. Verwacht geen sportief rijgedrag, dan zul je alleen maar verrast worden. Natuurlijk, ook op afwerking en infotainmentsysteem is het één en ander aan te merken, maar als je kijkt hoeveel ruimte je daarvoor terug krijgt, vergeef je ‘m dat snel. Met alle banken omhoog – inclusief de achterste rij – meet de kofferbak 645 liter, maar als je alles neer klapt, dan is de ruimte met 1843 liter echt een complete balzaal. Ideaal voor iedereen die meerdere kinderen heeft, of van veel bewegingsvrijheid houdt. Meubels laten bezorgen is niet nodig, je krijgt alles mee in deze Fransman. En dat maakt de Citroën handzaam en uniek tegelijk, want waar vind je dit nog?