Meraviglioso. Zo vloeiend, elegant en sprankelend als dit Italiaanse woord door de lucht rolt, precies zo openbaart zich ook het stokpaardje van het van oorsprong Italiaans modemerk Gucci: de Fiat 500 by Gucci. Elegantie ten top. Dat kan ook haast niet anders als Fiat en Gucci hun handen ineen slaan. Deze unieke samenwerking combineert het beste van beiden en levert een prachtige creatie op. De Fiat 500 by Gucci is niet zo maar een auto. Iets op vier wielen waarmee je van A naar B rijdt. Het is een  ‘way of living’.  Het spreekwoord ‘zeg me wie je vrienden zijn en ik zal zegen wie je bent’ kan geheel toepasselijk vertaald worden met: ‘zeg me wat je auto is, en ik zal zeggen wie je bent’.  De geheel eigen stijl van de auto draagt hier zeker aan bij. En hoewel auto een mannelijk woord is, is het passender om de Gucci in de rest van dit verslag met ‘zij’ en ‘haar’ aan te spreken.

De historie van de Fiat 500 gaat lang terug. Al in de jaren dertig werd dit auto’tje door Fiat geïntroduceerd. Jaren later, in 1957, werd de nieuwe Fiat 500 Nuova aan het Italiaanse publiek getoond. Na een moeilijke start werd deze eigenzinnige, kleine bolide ongekend populair.  Exact vijftig jaar later, in 2007, kwam de geheel vernieuwde Fiat 500 uit. Een retromodel welteverstaan. En in ons naar authenticiteit snakkend Europa was dit ‘goede-oude-tijden’ model een schot in de roos. De titel ‘Auto van het jaar 2008’ ging dan ook naar de Fiat 500.

Zo populair als de Fiat 500 is, zo exclusief is de Fiat 500 by Gucci. De auto pronkte op de Milan Fashion Week en speelde een rol in een korte Vogue film en is dus als geen andere auto dé uitdrukking van de mode. De Gucci heeft dan ook enkele specifieke details die de auto echt anders maken. Allereerst zijn dat de Gucci badges op de achterzijde, B-stijl en instaplijsten. De 16” lichtmetalen wielen, uiteraard met Gucci logo, trekken meteen de aandacht. Dit logo komt overigens door de gehele auto terug, bijvoorbeeld op de schakelpook en in de hoofdsteunen van de stoelen. Absoluut hoogtepunt is de prachtige leren Guccishimma bekleding van de stoelen met de gordels in groen-rode kleur. Deze typisch Gucci kleurencombinatie komt ook tot uiting in het exterieur, waar het door middel van een herkenbare streep de mooie witte of zwarte parelglanslak van de auto versiert en zo de eenheid benadrukt. Bij deze Fiat geldt dus duidelijk dat de details de auto máken. Met de ‘gewone’ Fiat 500 verschilt de auto verder niet heel veel.  De indeling van het dashboard, de knoppen, handgrepen, etcetera zijn hetzelfde. Wel is alles veel luxer en smaakvoller afgewerkt, bijvoorbeeld het dashboard met mooie coating, zoals het een echte modeauto betaamt. Opvallend is ook het mooie geluid dat uit de speakers komt. Maar, waarom zit er geen spiegeltje in het zonneschermpje van de bestuurder? Juist in zo’n auto zou dit niet mogen ontbreken!

Wat de ruimte betreft doet de Fiat 500 by Gucci niet veel onder voor haar concurrenten. Hoewel de achterbank krap is, is het mogelijk om er als volwassene te zitten. Voor lange personen is de auto minder geschikt. Zeker de bijrijder heeft dan kans met het hoofd het dak te raken. Het grootste nadeel echter zijn de stoelen, die vrijwel niet zijn af te stellen en een redelijk kort zitvlak hebben.  Voor een lange rit is dit niet erg comfortabel.

Qua rijprestatie doet de Fiat 500 by Gucci het opperbest. Het eerste wat echter meteen opvalt is dat de motor verre van stil is en klinkt als het geluid van een motor van een oude Porsche. Voor sommigen  vervelend, voor anderen wellicht puur plezier. En hoewel de motor dan aardig pruttelt, trekken doet de auto verbazend goed. Met de 500 by Gucci heb je dan ook zeker het gevoel dat je een pittig auto’tje rijdt.  Hieruit blijkt wel dat Fiat met de ontwikkeling van de nieuwe TwinAir motor, die als eerste is geïntroduceerd in de Fiat 500, een revolutionaire weg is ingeslagen. Deze tweecilindermotor met 85 pk heeft een CO2-emissie van slechts 92 g/km en zou qua brandstofgebruik gemiddeld de 1 op 25 moeten halen. In de praktijk blijkt dat dit eerder naar de 5 liter per 100 kilometer gaat, maar dat is alsnog een nette prestatie. Ook de ECO-knop die op het dashboard zit, draagt aan het lage brandstofverbruik bij. Wanneer de ECO-stand wordt ingeschakeld, verbruikt de auto aanzienlijk minder. Wel rijdt de auto veel minder pittig. Nadeel van de Gucci is het schakelgedrag. De auto heeft de neiging vroeg te gaan ‘trillen’, zeker wanneer er naar de schakelaanwijzingen op het display wordt geluisterd. De Fiat rijdt verder erg comfortabel. De auto is heerlijk soepel geveerd. Het stuurgedrag daarentegen is weer erg communicatief en scherp en dat is fijn.

Concluderend is de Gucci voor de modebewuste vrouw een echt hebbeding en statussymbool. Het, of beter gezegd, ze moet bij je passen. Je moet er een gevoel bij hebben. Doet al deze modepracht je niet zoveel, dan is de Fiat 500 by Gucci wellicht haar geld niet waard. Met haar €19.395,00 euro is de beauty toch bijna zeven mille duurder dan de goedkoopste versie van de Fiat 500. En hoewel er dan wel een unieke auto op de oprit staat,  moet je dat er toch maar voor over hebben. Noemenswaardig feit is overigens nog dat er bij aanschaf van de auto een Gucci-pakket bijgeleverd wordt met mooie Gucci spullen. Er kan uiteindelijk toch maar één conclusie volgen. Meraviglioso. En dát betekent schitterend. Of prachtig.

Test: Fiat 500 by Gucci TwinAir 85

Cilinders: 2

Cilinderinhoud: 875 cm3

Max. vermogen: 62,5 kW (85pk) bij 5500 tpm

Max. koppel: 145 Nm bij 1900 tpm

Acceleratie 0-100km/u: 11,0 sec

Topsnelheid: 173 km/u

Verbruik: 4,0 liter op 100 km

Benieuwd naar de Fiat 500 Private lease? Bekijk de link.