Lange tijd waren stoere Amerikanen omstreden. Of het te maken heeft met de negatieve associaties die voormalig president George W. Bush opriep, vragen wij ons af. Feit blijft dat tijdens zijn presidentschap er een stigma op dit type auto’s kwam. De komst van de Amerikaanse president Barack Hussein Obama in 2008 leidde niet tot een toenemende liefde voor Amerikaanse auto’s. Het zouden veel verbruikende, vervuilende CO-2 uitbrakers zijn. Gelukkig liggen die tijden inmiddels ver achter ons. We geven Ford daarom groot gelijk dat ze met een nieuwe reeks van modellen komen die weer stoer mogen zijn.

We rijden met de Ford Edge in een fantastische oranje kleur. Erg opvallend, en het staat ‘m goed. Het grote front oogt pompeus, zonder daarbij overdreven arrogant over te komen. Aan de achterkant bepalen de grote lampen zijn gezicht. Wat ons betreft is het ontwerp goed geslaagd, al blijft dit altijd een kwestie van smaak. Edge staat voor rand en misschien wordt hiermee wel bedoeld dat je met deze auto de randjes kunt opzoeken. Het zware terreinwerk moet gewoon mogelijk zijn met deze krachtpatser. De aandrijving gaat immers zowel via de voor- als achterwielen. Kenmerkend is in elk geval het hart van de auto, een dikke tweeliter diesel met een vermogen van 209pk. Vooral het koppel van 450Nm is ronduit indrukwekkend. Hierdoor is een beetje modder in een ruig terrein geen enkel probleem.

Het interieur is prachtig en sluit aan bij de verwachtingen die we vooraf hadden. Dat houdt vooral in dat er mooie materialen zijn gebruikt en het geheel goed in elkaar steekt. Critici wijzen vaak op details die zouden wijzen op een matige afwerking en het gebruik van harde plastics, maar daar is in dit geval nauwelijks sprake van. Vanaf de hoge zit heb je een goed overzicht over de weg. Bovendien zitten de stoelen fijn. Je hebt uitzicht op een typisch Ford-dashboard, die we ook al kennen uit modellen als de Mondeo en de S-Max. De ergonomie steekt naar behoren in elkaar, zodat het nooit lang zoeken is naar de gewenste functionaliteit. Achterin is de ruimte echt voortreffelijk, zeker voor volwassenen tot een lengte van 1,85 meter. Een groot pluspunt.

De tweeliter dieselmotor met 209pk sleurt de Ford in 9,4 seconden naar honderd. De topsnelheid ligt op 211 kilometer per uur. Het gebruik van tweeliter motoren komt niet zovaak meer voor. We waren dan ook erg benieuwd naar zijn karakter. We kunnen er kort en krachtig over zijn; de motor is levendig en voorzien van enorm veel trekkracht. Je zou verwachten dat het verbruik daardoor sterk gaat stijgen. Dat valt echter mee, hoewel de fabrieksopgave 5,9 liter over honderd kilometer belooft, lijkt een liter of 7 over diezelfde afstand een realistischer beeld. Het is geen sportieveling, want het geheel is vooral afgestemd op comfort. Dat geeft ook niet, want je kunt aan de afmetingen al aflezen dat het zwaartepunt vermoedelijk vrij hoog ligt. De prijs van de Edge ligt op 40 tot 50 mille, de versie waar wij mee reden was geheel luxe uitgevoerd. Daardoor kwam het model op ruim 72 duizend euro. Voor de échte liefhebber zal deze prijs geen onoverkomelijk breekpunt blijken.