Het segment waarin de Ford Kuga opereert, is één van de meest populaire in ons land. Ruimte en een hoge zit zijn erg belangrijk. Tel daarbij het zuinige karakter van de Kuga in PHEV trim bij op, en je hebt een potentieel erg populair model te pakken. Daarbij komt dat de prijs nog relatief bescheiden is, want voor dit model betaal je inclusief zeer luxe zaken als autopilot en stoelverwarming achterin ‘maar’ 47 duizend euro. Tegenwoordig stijgen de prijzen in dit segment heel snel boven de vijftigduizend euro grens uit. Tijdens de testperiode ondervonden we dat de Kuga voor veel verschillende doeleinden kunnen inzetten. Een groot gezin met drie kinderen, op pad met vier volwassenen plus bagage en achterin werken terwijl je gereden wordt: het kan allemaal. Bovendien profiteer je van de eerder genoemde hoge zit, waardoor de uitkijk op de weg optimaal is.

Zuinig
Naast al dat praktische gebruikersgemak, neemt hij ook nog eens genoegen met weinig brandstof. Wanneer je veel plugt, is het niet moeilijk om uit te komen op 1 op 50. Een nadeel bij zeer veel plug-in-hybrides is dat een écht laag verbruik zeer lastig te realiseren is. Suzuki liet ons in de Across al zien hoe het ook kan: een kachel op elektriciteit en een verbruik dat in de buurt komt van de Kuga PHEV. Laatstgenoemde reden we in een koude week aan het einde van het voorjaar, waardoor de omstandigheden redelijk te vergelijken zijn. Wel valt op dat de Kuga dankzij de Atkinson motor ook enkel op brandstof zeer zuinig is, mogelijk zelfs nog iets zuiniger dan de Across. De accu’s zijn 14,4Kw groot voor de Kuga en 18Kw voor de Across. Mogelijk speelt het net wat hogere gewicht een rol in de verbruikscijfers. Veel verschilt het allemaal niet: beide modellen laten zien hoe plug-in-hybrides horen gemaakt te worden.

Finesses
Het valt op dat de gebruikte materialen van een hoog niveau zijn. Op veel plaatsen zit leer. De stoelen zitten goed en bieden voldoende zijdelingse steun. Je kunt ook gemakkelijk achter jezelf zitten, en dankzij een ‘normale’ lader kan je ook je laptop inpluggen en achterin gaan werken. Als je dan een chauffeur hebt, wordt het helemaal ideaal. Daarnaast profiteer je daarbij van het bescheiden uiterlijk. We hebben ook even de proef op de som genomen door vier volwassenen plaats te laten nemen, en een stuk te gaan rijden. Achterin kwam al snel het compliment over de optioneel te verwarmen achterbank en het enorme ruimte-aanbod. Effectief is 405 liter bagageruimte beschikbaar achterin. De Vignale uitvoering die wij reden heeft daarbij een riante uitrusting. Hij is te herkennen aan de gewijzigde grille en biedt adaptieve cruise controle, verwarmbare voor-en achterstoelen en volledig lederen bekleding.

Conclusie
De 14,4Kw accu is aan de lader in enkele uren volgeladen, zodat je ook als accountmanager erg economisch met brandstof kan omspringen. Bij elke klant laden betekent immers dat je accu weer vol is. De CVT automaat is erg goed en de elektro- en benzine motor werken naadloos samen. Het schakelen gaat soepel en geruisloos. Tijdens het rijden worden oneffenheden netjes weggewerkt. De instelbare rijmodi werken zoals je het verwacht, maar helaas is de instelling ‘vergeten’ als je de auto opnieuw opstart. Het Sync 3 infotainmentsysteem werkt naar behoren, maar is niet altijd even snel. Toch zijn we al met al erg tevreden. Vooral het verbruik, comfort en het gebruikersgemak overtuigen in deze klasse. Qua efficiency kan hij zich meten met de Suzuki Across, die één van de beste plug-in-hybrides is die we gereden hebben. We zijn benieuwd naar de Toyota RAV4 plug-in. Tot die tijd is dit een verstandige keuze.