Een lichtgewicht met veel vermogen staat vrijwel altijd garant voor spektakel. In de compacte klasse zijn de Volkswagen Polo GTI, Renault Clio RS en Peugeot 208 GTI bekende spelers. De Ford Fiesta ST is een belangrijke concurrent en dit model is onlangs vernieuwd. Reden genoeg om de Ford te onderwerpen aan een rijtest.

De Ford Fiesta ST heeft 200pk vermogen en onder de motorkap ligt een 1.5 Ecoboost benzinemotor die aan een handgeschakelde zesbak gekoppeld is. Het koppel bedraagt 290Nm en met die waarden duurt een stoplichtsprint van nul naar honderd 6,5 seconden. De topsnelheid ligt op 232 kilometer per uur, en daarmee zijn deze specificaties goed te vergelijken met de nieuwste generatie van de Volkswagen Polo GTI. Die heeft een 2.0 liter motor en eveneens 200pk vermogen, levert 320Nm en weet daarmee de honderd te bereiken in 6,7 seconden, dus 0,2 seconden trager dan de ST. Mocht je de Duitse autobahn opzoeken, dan kom je uiteindelijk wel de Fiesta voorbij, de topsnelheid ligt namelijk op 237 kilometer per uur.

Een kleine hot hatch moet natuurlijk ook een beetje praktisch zijn, alhoewel dat zeker niet het belangrijkste criterium is. Laten we beide modellen (De Volkswagen Polo GTI en Ford Fiesta ST) hierin nog even vergelijken. De bagageruimte van de Polo GTI is 351 liter, terwijl die van de Fiesta 311 liter meet. Oftewel, punten voor de Polo. De brandstoftank van de Volkswagen ligt op 40 liter inhoud, terwijl de Ford hier 42 liter meet. Een klein pluspuntje van de Fiesta ST; hiermee sta je net iets minder vaak aan de pomp. Beide modellen zijn namelijk behoorlijk vergelijkbaar als het gaat om verbruik. De basisprijs van de Volkswagen Polo GTI ligt op 29.520 euro (2019), die van de Ford Fiesta ST bedraagt 31.910 euro, maar bij de Fiesta krijg je hiervoor wel veel meer luxe terug.

We gaan snel door naar het rijgedrag van de Ford Fiesta ST. Dat is immers het belangrijkste argument om een auto in dit segment te kopen. We kunnen daar kort en krachtig over zijn: ronduit subliem! Gelijk al met het indrukken van de startknop laat het motor zich met een uitbundige grom van zich horen. In alle elementen van het rijgedrag komt verder die uitbundigheid tot uitdrukking: het is een feest om in deze auto te rijden. Sturen gaat ontzettend scherp en precies. De motor hangt aan het gaspedaal en de wegligging is fenomenaal. Qua prijs-kwaliteitsverhouding scoort de Ford Fiesta ST ontzettend veel punten en zorgt hij elke keer weer voor een glimlach op het gezicht. We zijn zeer onder de indruk van de fun kwaliteiten. Ter vergelijking hebben we kort hierna een Volkswagen Polo GTI gereden, daarbij hadden we veel minder snel een glimlach. We doen het eigenlijk bijna nooit, maar mocht je in de race zijn voor een Fiesta ST, ga er een stukje mee rijden en we denken dat je zeker overtuigd zult zijn!