Flitsend. Supersnel. Megakrachtig. Het zijn superlatieven die allen van toepassing zijn op de nieuwe Ford Focus RS. Voortaan is de hothatch nóg sneller, krachtiger en sportiever dan zijn voorganger. De cijfers spreken boekdelen: 350pk aan vermogen is niet niks. Helaas ontberen we een vijfcilinder, maar dat mag de pret niet drukken. Werkelijk álle efforts die zijn besteed bij de ontwikkeling zijn naar het rijgedrag gegaan. En dat belooft veel goeds. Met een sprint naar de driedubbele cijfers van 4,7 seconden en een topsnelheid van – nee niet zoals je zou verwachten – 266 kilometer per uur onderscheidt de Focus RS zich van alle concurrentie. Wij rijden de Focus RS in een blits blauwe kleur. Zelfs voordat we zijn ingestapt, krijgen we reeds goedkeurende blikken toegeworpen. We zijn ervan overtuigd dat we een prachtig weekend tegemoet gaan!

Eenmaal ingestapt, werpen we eerst een blik op het interieur. We nemen plaats in prachtige Recaro stoelen, die ontzettend veel zijdelingse steun bieden. De tellers gaan tot 300 kilometer per uur, iets wat je niet vaak ziet. Verder is het dashboard vrij normaal en in lijn met andere modellen van het merk. Opvallend genoeg missen we cruise control (!). Het is een optie die niet is aangevinkt in de Focus RS, maar geeft tegelijkertijd aan dat dit ook niet past bij het karakter van de auto. Het onderstuk van het stuur is afgeplat en met blauwe stiksels versierd. Achterin is er vrijwel net zoveel ruimte als in een ‘gewone’ Focus, dus praktisch gebruikersgemak is er in voldoende mate aanwezig. Dat geldt ook voor de bagageruimte, die 363 liter meet. Een tripje naar een mooie Europese stad is dus zo gemaakt. Let er alleen op dat je onderweg vaak aan de pomp zult komen te staan, het verbruik is namelijk fors en de tankinhoud ‘slechts’ 55 liter.

We beschikken over een handbak met zes versnellingen. Een feest om mee te rijden, zeker in combinatie met deze krachtige motor. Dankzij technische aanpassingen is het onderstel niet strak, maar superstrak. Je staat totaal perplex hoe snel je met de Focus door een bocht kunt rijden. Het gaat je verstand bijna te boven. Mocht je in de slip dreigen te raken, dan helpt de vierwielaandrijving om weer op het rechte pad te komen. Het geluid dat de auto produceert is ronduit verslavend. Het is een opgefokte brul, die telkens weer klinkt zodra het gaspedaal flink wordt gevloerd. Het verbruik stijgt met die acties ook flink, en komt ver boven de fabrieksopgave uit. Als je echt gek doet, kom je zomaar uit op een verbruik van 1 op 5. Oppassen geblazen dus, maar feitelijk is de auto hier ook voor bedoeld. Het is niet de beste vriend van je portemonnee.

De aanschafprijs is echter behoorlijk netjes. Voor iets meer dan 50 duizend euro heb je dit monster al op de stoep staan. Eigenlijk is geen enkele hothatch te vergelijken met de Focus RS. Een Golf R komt in de buurt, maar is net wat steviger geprijsd en minder snel – als het gaat om de topsnelheid. Bovendien biedt de RS een stuk meer emotie. Met dit model heeft Ford zich opnieuw bewezen, en velen zullen zich aangetrokken weten tot de Focus RS. Wat ons betreft de beste keuze in dit segment!

Benieuwd naar een Ford Focus Private lease? Check de link.