“Je hebt werkpaarden en je hebt sierpaarden”, is een veelgehoorde uitdrukking. Die uitdrukking is ook van toepassing op de autowereld. Onder werkpaarden scharen we de stoere, krachtige auto’s en onder sierpaarden de elegante en flamboyante modellen. Natuurlijk is deze veronderstelde dichotomie te sterk geformuleerd, want er bestaat ook een scala aan auto’s die niet onder één van beide categorieën te scharen zijn. Je hebt bijvoorbeeld de budgetauto’s, waaronder ook het hoofdonderwerp van deze test valt. De Ford Ka+ is er voor mensen met een bescheiden portemonnee. De PR-medewerker van Ford omschrijft het als volgt: “het is een auto waarmee je van A naar B kunt rijden”. Zonder verdere opsmuk dus.

We zien de Ford Ka+ in de prijslijst staan vanaf 12.595 euro voor de essential uitvoering – de basisversie met standaard al een hoop luxe. De tijd dat A-segmenters voor minder dan 10 mille verkrijgbaar waren, ligt ver achter ons. Maar ho eens, de KA+ schurkt wel erg dicht tegen het B-segment aan. De afmetingen zijn fors vergroot, waardoor je het idee hebt een segment hoger te rijden. De ruimte komt de achter passagiers ten goede, je kunt aardig zitten op de achterbank. Bijzonder in dit segment is de uitrusting, we beschikken zelfs over stoelverwarming. Ook noemenswaardig is het feit dat audio en telefoon via het stuur zijn te bedienen. De stoelen zitten oké, maar kunnen een beetje gaan tegenstaan op de langere ritten. Daar is het model echter ook niet voor bedoeld, en die ene keer dat je naar je schoonfamilie afreist, is het best te doen. Wel missen we een middenarmsteun, die zou in dit geval comfort verhogend zijn. De bagageruimte is met 270 liter bescheiden. Een paar weekendtassen passen er echter wel in.

Aan boord van de KA+ beschikken we over een turboloze 1.2 benzinemotor. En daar wringt de schoen toch wel een beetje. Met 70pk is het op papier al geen strepentrekker, laat staan wanneer je de acceleratiecijfers erbij pakt. Een sprint naar honderd duurt – echt waar – 15,3 seconden. Je moet dus geen haast hebben onderweg. Blijf je met je rechtervoet op het gaspedaal duwen, dan kan je uiteindelijk 159 kilometer per uur rijden. Het verbruik blijft aardig binnen de perken met 5,5 liter op honderd kilometer, een nette score in dit segment. Het zou goed zijn als Ford een aangepaste versie van de 1.0 ecoboost motor in de KA+ lepelt, want op dit moment is het niet veel soeps. Is het dan alleen maar kommer en kwel? Nee hoor, het rijgedrag is wel gewoon soepel en dankzij de vergrote wielbasis is het geheel best wel comfortabel.

Ondanks het gewicht van 955 kilo – helaas net in een hogere gewichtsklasse, dus de particulier betaalt iets meer wegenbelasting – is er dus maar weinig pit te bemerken in de KA+. En dat is jammer, want juist op dat punt zijn we anders gewend van het merk. Voordeeltje is trouwens wel de grote actieradius, dankzij een 42 liter grote tankinhoud kom je zomaar 700 kilometer ver op één tank, waarbij de concurrentie vaak blijft steken op een actieradius die iets boven de 500 kilometer ligt. De KA+ is verkrijgbaar vanaf ruim 12 duizend euro, en tel je nog een paar duizend euro extra neer, dan krijg je behoorlijk wat luxe en een complete auto. We zouden nog wel even wachten op een andere motor, want de 1.2 voldoet maar nauwelijks. Tenzij snelheid je niet uitmaakt natuurlijk. Want dan zal je zeker geen miskoop doen.