Eind 2016 kwam Ford met een facelift voor de Ford Kuga, de SUV die het in zijn segment moet opnemen tegen concurrenten als de Peugeot 3008 en de Volkswagen Tiguan. Waar Ford ervoor kiest om een oude auto in een nieuw jasje te steken zien we bij de concurrentie compleet nieuwe auto’s. Toch oogt de nieuwe Ford Kuga compleet anders dan zijn voorganger. Een geheel nieuwe voorkant zorgt voor een stoer uiterlijk en met de nieuwe  ‘Fordgrill’ is hij ook erg herkenbaar. De gefacelifte Kuga beschikt daarnaast over het nieuwe multimediasysteem van Ford, Sync 3. Genoeg nieuwigheden op te merken aan deze Ford om te spreken van een facelift dus. Maar hoe verhoudt de Ford Kuga zich ten opzichte van zijn hagelnieuwe concurrenten?

We testen de Ford Kuga ST-line een week lang en gaan opzoek naar argumenten waarom je de nieuwe Ford Kuga niet kan negeren. Aan de prijs zal het zeker niet liggen, met een vanaf prijs van €27.995,- is de Ford Kuga heel scherp in de markt gezet en hij is daarmee fors goedkoper dan zijn concurrenten. De Kuga is verkrijgbaar in 5 uitrustingsniveau ’s: Trend Essential, Trend Ultimate, Titanium, ST-Line en de Vignale. In alle gevallen is een pakket aan veiligheidssystemen niet standaard. Wie over alle systemen wil beschikken moet ongeveer €2000,- aan extra kosten incalculeren. De testauto die wij bij ons hebben is uitgerust met alle rijhulpsystemen en we kunnen zeggen dat de verschillende systemen erg goed functioneren.

Een van de belangrijkste aankoop argumenten om een SUV te kopen is ruimte. Hier zien we direct een van de pluspunten van de Kuga. Zelfs met drie volwassenen op de tweede zitrij is het uitstekend vertoeven in de Ford, iets wat bij menig concurrent ondenkbaar is. Die goede zitpositie op de tweede zitrij heeft wel als gevolg dat de bagageruimte beperkt blijft tot 456 liter. De rijeigenschappen van de Ford Kuga zijn uitstekend, eigenlijk zoals we gewend zijn van Ford. Waar SUV’s nog wel eens de nare eigenschap hebben om in bochten behoorlijk over te hellen, blijkt dat bij de Kuga helemaal niet het geval. Het onderstel zelf is behoorlijk hard, maar de dempers en de 18 inch banden zorgen ervoor dat kleine oneffenheden nog steeds comfortabel blijven. Deze combinatie maakt dat de Kuga een heerlijke rijders auto is, ook dit is iets wat je maar weinig ziet bij de concurrentie.

De Kuga is een van de laatse modellen die onder de ‘One Ford policy’ is ontwikkeld. Wat inhoudt dat Ford een en dezelfde auto maakt voor de hele wereld, zo rijdt precies dezelfde auto in de Verenigde Staten rond als Ford Escape. Het zogenaamde ‘One Ford’ beleid zorgt er wel voor dat je niet aan ieders wensen kunt voldoen en dat zien we terug in het interieur. Het interieur is iets waar wij Nederlanders hoge eisen aan stellen, maar in Ford kom je van een koude kermis thuis. Los van het nieuwe Sync 3 multimediasysteem, wat uitstekend functioneert,  oogt het allemaal wat verouderd. De Ford Kuga heeft bijvoorbeeld geen digitaal instrumentarium zoals de meeste concurrenten en ook de materialen die gebruikt zijn voldoen niet aan de laatste maatstaven van de gemiddelde Nederlander. Of het nu vanwege het ‘One Ford’ beleid is of omdat het slechts om een gefacelift model gaat, op het gebied van interieur moet Ford het afleggen tegen zijn concurrentie.

Wie in de markt is voor een midi-SUV moet de nieuwe Ford Kuga zeker niet op voorhand afschrijven. Het is een heerlijke auto om kilometers in te maken en bovendien is het label Sports Utility Vehicle hem op het lijf geschreven. De Kuga is met zijn rijeigenschappen erg sportief en met zijn ruimteaanbod heel erg praktisch. Wij vinden het een gemiste kans dat Ford het interieur van de Kuga niet heeft meegenomen tijdens de facelift. Dan was het nog meer een geduchte tegenstander voor zijn concurrentie. Al met al blijkt de Ford Kuga een prima allrounder, eentje die de SUV-koper zeker eens moet proberen. Wij zouden dat zeker doen, we zijn enthousiast!