Dat Ford fantastische hot hatches kan produceren, weten we al langer. Toch zijn we enorm verrast door de potentie die Ford in zijn modellen weet te brengen. Eerder reden we met het bommetje genaamd de Ford Fiesta ST. Nu is het de beurt aan zijn grotere broer, de Ford Focus ST. Voor echte liefhebbers is er geen twijfel mogelijk, dit is de auto die je moet rijden. Terwijl er eerder nog sprake van was dat ook wellicht de RS weer zijn opwachting zou maken, ligt dit inmiddels niet meer in de lijn der verwachtingen. Maar de 280pk en 420Nm koppel zijn meer dan voldoende om enorm veel plezier mee te hebben. De testauto krijgen we mee in een mooie blauwe kleur. Zowel op de achterzijde als voorzijde prijken de twee magische letters: ST. Hoewel de sideskirts al een hoop spektakel doen verwachten, wordt het niet te schreeuwerig. In het ontwerp heeft Ford de juiste mix weten te vinden.

Fysieke knoppen – yes!
Ook als je kijkt naar het interieur lijkt alles afgestemd te zijn op rijplezier. Het stevige en met leder bekleed stuurwiel voelt fijn aan en de indeling van de knoppen is er logisch. Op het stuurwiel kan je bediening voor audio- bluetooth en adaptieve cruise controle vinden. Het scherm is vrij groot – veel groter dan voorheen in Ford modellen – en werkt bovendien prima. Onder het scherm de knoppen voor volume. Wat fijn dat Ford hier nog fysieke knoppen voor heeft, we vinden tegenwoordig vaak doorgeslagen minimalisme in de meeste interieurs. Verder afdalend vinden we na de ventilatieroosters de automatische dualzone airco. Opnieuw fysieke knoppen, maar erg netjes ingedeeld. Je telefoon leg je half uit – half in het zicht op de draadloze oplader. Bovendien werkt Fords Android Auto en Apple Car Play inmiddels met bluetooth verbinding, dat zien we helaas niet vaak. Extra punten voor Ford dus. Meestal heb je hier nog een USB kabel voor nodig. De nummering op de pook is rood geaccentueerd, een teken dat je hier te maken hebt met niet zomaar een Focus.

Rijplezier
Met een druk op de startknop wordt de 2.3 Ecoboost motor tot leven geroepen. Zoals gezegd beschik je over meer dan voldoende vermogen. Maar dat is niet alles. De ingenieurs van het merk hebben het stuurgedrag en onderstel dusdanig weten aan te pakken, dat je elk moment met een brede grijns achter het stuur zit. Een sprintje naar honderd kost je slechts 5,7 seconden – fenomenaal snel dus. Dergelijke waarden wisten enkele jaren geleden alleen de snelste sportauto’s te behalen. De topsnelheid is voorspelbaar afgeregeld op 250 kilometer per uur. Als je jezelf een lol wilt doen in de Focus ST, dan is het raadzaam om de binnenwegen op te zoeken. Natuurlijk, ook op de snelweg blijft de Ford relatief comfortabel, maar het echte genieten vind je op de lokale wegen. De motor en uitlaten produceren een prachtige roffel. Het gaspedaal is zo alert, dat je prima kunt doseren. Ook het stuurgedrag is enorm direct, heerlijk. Bij dat alles is het onderstel strak, maar vergevingsgezind. Een goede combinatie.

Conclusie
Er is maar weinig concurrentie die zo spectaculair rijdt als de Focus ST. Je koopt echt iets unieks, we verwachten een collectersitem. Natuurlijk zijn er ook wel wat minpuntjes te noemen. Wanneer je echt gaat spelen, loopt het verbruik snel op richting 1 op 10. Het infotainmentsysteem oogt een beetje verouderd en er is geen digitaal instrumentarium aanwezig. Ook komt de stoelverwarming wat laat op gang. Wanneer je echter daar doorheen kunt zien, merk je dat dit slechts minutieuze puntjes zijn op een verder fantastische auto. Wat ons betreft dé winnaar in het C-segment.