Inmiddels al zo’n 7 jaar op de markt, rond de 11.000 stuks verkocht en dus een succesvolle hybride. De Lexus CT 200h heeft een volwaardige “facelift” gekregen. Kan de auto die qua techniek flink beproeft is meekomen met het uiterlijk?  Wat mij betreft wel.

Waar ik de voorgaande modellen altijd al wat oubollig vond is naar mijn (positieve) verrassing de neus onder het mes gegaan. Ook de achterkant heeft een vernieuwde bumper gekregen. De inkepingen en onderste “skirt” maken het net wat rauwer om te zien. Door o.a. de lijsten een zilveren/chrome achtige kleur te geven dan zwart “poppen” de details net wat beter uit. Het ziet er allemaal net wat sportiever uit en geeft de auto wat meer lichaam. Wetende dat dit een smaakverschil zal zijn. Het rijgedrag is meer dan voldoende. Mijn referentiekader beperkt zicht m.b.t. deze auto tot de Volvo V40. De auto heeft een fijne wegligging en onderscheid zich met het sturen. Reageert goed afhankelijk van de situatie en is soepel te besturen. Nadeel hiervan is dat het natuurlijk geen sportwagen is maar een auto die vooral zinspeelt op de zakelijke rijder. Ondanks dat het 14% bijtelling ’s tijdperk voorbij is.

De Luxury Line uitvoering doet zijn naam eer aan en geeft wat je zou verwachten. Het is ten opzichte van de vorige modellen iets meer verfijnt. Echter zie je dat dit model al even op de markt is door het gedateerde uiterlijk. Doch ik vind dat dit absoluut geen nadeel hoeft te zijn. Want waarom iets veranderen als het zijn nut bewezen heeft?

Het dashboard is duidelijk en overzichtelijk. De knoppen functioneel en geen “poespas” om het op te leuken. Precies wat de echte “autist” wil.Verder is het interieur erg fijn afgewerkt. Lederen stuurwiel net zoals de zetels en andere details die vaak op ooghoogte zitten. Het infotainment heeft evenals het dasboard de tand des tijds doorstaan het scherm heeft een upgrade gekregen van 7 inch standaard naar 10 inch. Echter vraag ik mij af of het je 1300 euro waard is voor die extra paar centimeter. Dit had wat mij betreft standaard moeten zijn.

Het Mark en Levinson geluidssysteem onderscheid zich op een gedetailleerde weergave van muziek ten opzichte  van zijn concurrent V40. Het is genieten geblazen mede dankzij de goede isolatie van de cockpit/motor.De Luxury line word standaard voorzien van het zogenoemde Lexus Safety Sense. Dit is een assistenten pakket met O.a. adaptieve cruise control, autonoom remsysteem, rijstrook waarschuwing, rijstrook assistent, groot licht assistent en verkeersbord herkenning. Ik kijk uit naar de dag dat dit soort “opties” standaard op een kaal model is voorzien. Puur vanuit het veiligheidsoogpunt.

Wat mij m.b.t. de bagage ruimte opviel is dat dit gezien de grootte van de auto eigenlijk best wel tegenviel. Dit komt natuurlijk vanwege het accupakket. Bagage voor een weekendje weg met 3 passagiers en de auto zit tjokvol. Er is in de bagage ruimte een dubbele bodem echter is deze holte opgevuld met lompe brokken piepschuim zodat je deze net niet kunt gebruiken.

De achterbank is voldoende qua beenruimte maar een persoon van gemiddelde lengte komt met een lengte van 1,80 net steeds tegen het schuinoplopende dak aan. Dit is natuurlijk een veelvoorkomend probleem met deze modellen maar wel een punt van aandacht.

Voor lange ritten is het een erg goede auto de 136 PK hybride 1.8 benzine motor met een elektrische gedeelte zorgt voor genoeg power. Al is een rustige rijstijl aanbevolen om 2 redenen. Het verbruik wat rond de 1 op 17/18 zit en omdat wanneer je het gas intrapt het naar een maximum toerental stijgt. Dit is persoonlijk maar dit went nooit voor mij. Al moet ik zeggen dat het naadloos schakelt tussen het elektrische gedeelte en de verbrandingsmotor. Een geoefend zintuigen set kan het horen en voelen als je er op let, maar veel beter dan dit verwacht ik niet dat het gaat worden voor de hybride. De CT200h is te krijgen vanaf 30k. De Luxury line met wat bijna alle opties afgevinkt die wij hebben gereden bedraagt iets meer dan 40k.