Lexus is al lange tijd het premium merk van Toyota. In 2009 bracht de Japanse fabrikant de IS 250C op de markt. Op het eerste gezicht lijkt het alsof Lexus een nieuw model heeft geproduceerd. De voorzijde van de ISC ziet er mooi uit, en de grille is typisch te herkennen als dat van het premiummerk van Toyota.

Het interieur van de ISC is pure luxe. Het dashboard ziet er mooi en goed afgewerkt uit. De ventilatieregeling en het navigatiesysteem zijn eenvoudig te bedienen, hoewel de ‘Windows 95-look’ van het audio systeem wel wat beter had gekund. Het geluid in de ISC is subliem. Onze testauto is uitgerust met verwarmbare en ventileerbare voorstoelen, erg handig voor elk weertype. Het audiosysteem en de bediening van de mobiele telefoon zijn op het stuur te vinden en de regeling voor de cruisecontrol zit erachter. De stoelen zitten comfortabel en zijn elektrisch verstelbaar. Ze voldoen prima voor lange ritten. Ook heeft onze testauto een geheugenfunctie voor de stand van de voorstoelen.

Bij het starten van de Lexus hoor je een bescheiden zescilinder tot leven komen. Het valt direct op dat de ISC bijzonder soepel wegrijdt. De automatische transmissie doet prima zijn werk en zonder schokken versnelt hij naar de zesde versnelling. Bij een cruisesnelheid van 120 km/u worden bandengeruis en omgevingsgeluiden nauwelijks opgemerkt, en de motor is met 2.100 toeren vrijwel niet te horen. Bij het diep intrappen van het gaspedaal is er een bescheiden brul te horen. In mijn beleving is de cruisecontrol net iets te traag qua response.Het dak van de Lexus IS cabrio is na 22 seconden geheel in de kofferruimte verdwenen. Van turbulentie en wind is tijdens het rijden, zelfs op de snelweg, weinig te merken.

Onderweg valt wel op dat de Japanner veel bekijks trekt. Direct wordt ook duidelijk dat hij nadrukkelijk niet is bedoeld voor sportieve en snelle types, maar voor liefhebbers van luxe en comfort. Want dat laatste kom je absoluut niet tekort in de ISC. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u. De sprint van 0- 100 km/u wordt in 9 seconden geklaard.Liefhebbers van uitermate veel luxe en comfort, in combinatie met een cabrio kunnen hun hart ophalen met de Lexus ISC 250. De motor pakt ook bij lage toerentallen goed op en de ISC zorgt voor gegarandeerd rijplezier en het nodige comfort en luxe. Hij is niet te vergelijken met een BMW 3-serie coupe, maar kopers van de ISC zullen dat zeker juist inschatten.