Ruim twintig jaar dachten de ingenieurs van Lexus na over een auto die de Duitse topklasse moest kunnen verslaan. In 2006 was het zover, het Japanse luxe-merk introduceert de nieuwe LS-serie. Onlangs heeft de LS een facelift ondergaan en daarmee kan hij er weer een tijdje tegen. Wij zochten uit hoe het zit met het vernieuwde vlaggenschip van Lexus, de LS 600 h L in de President-uitrusting.

In folders en op foto’s ziet de LS er niet echt spectaculair uit. Het eerste dat opvalt is dat de anonimiteit vrij groot lijkt te zijn. Wanneer je echter de LS in het echt ziet, valt het met de anonimiteit wel mee. Hij oogt erg sereen en onderweg steken veel mensen hun duim op. Ook valt op dat de achterdeuren enorm lang zijn. Het gaat hier dan ook om de verlengde versie, die 120 millimeter extra beenruimte heeft. De felbegeerde plaats voor passagiers is dan ook niet de gebruikelijke voorstoel. De rechter achterstoel is veel interessanter. Deze heeft namelijk de optie Ottomanstoel met massagefunctie. Deze optie masseert met drie verschillende programma’s: zowel de boven- en onderkant van je rug en je schouders. De bediening van de massageoptie zit in de armsteun in het midden van de achterbank. Hier vandaan kan ook de bediening van het audio- en dvd-systeem worden geregeld.De klimaatregeling kent 4 zones, waardoor een individuele temperatuur is af te stellen. Het systeem werkt zo goed, dat zelfs als iemand achterin een sigaar rookt, de bestuurder en de passagier voorin hier niets van merken.

De ramen achterin zijn te blinderen door een druk op de knop waarbij onmiddellijk de zonnewering omhoog komt. Wil je dus als hoogwaardigheidsbekleder even uit het zicht zijn, dan is met één druk op de knop onmiddellijk je privacy gewaarborgd. De rechter achterstoel heeft verder een elektrische voetensteun die op gewenste hoogte te verstellen is. De rechter voorstoel kan helemaal naar voren worden gezet, en de hoofdsteun kan worden ingeklapt. Hierdoor krijg je achterin extreem veel ruimte en hou je nog zicht op de weg ook. De hoeveelheid ruimte in deze auto kom je absoluut niet tegen bij de concurrentie. Pas bij de, veel duurdere, Maybach tref je nog meer ruimte en luxe aan. De achterstoelen zijn overigens ook te verwarmen en te ventileren. Daarnaast beschik je over twee afstandbedieningen, één voor de regeling van de massage en één voor de bediening van het audio- en dvd- systeem.

Het interieur van de LS ziet er zeer hoogwaardig uit. Omdat de optie “Prestige pakket” is aangevinkt, is het vrijwel overal in het interieur leer wat de klok slaat. De bestuurdersstoel is in tien verschillende posities te verstellen, de passagiersstoel in acht. De middenconsole is vrij hoog, waardoor je het gevoel krijgt ingebouwd te zitten. Het navigatiesysteem is helder, maar het touchscreen werkt niet altijd even direct, soms hapert deze. Op en rond het stuur is een groot aantal bedieningsknoppen te vinden. Het stuurwiel is verwarmd, de achterklep kan automatisch worden geopend en gesloten en het onderstel kan adaptief worden ingesteld. De bediening van de audio en het automatisch inparkeren zit op het stuur. De indeling van het dashboard is vrij logisch, maar doordat er zoveel verschillende opties en functies zijn, is het in het begin nog wel even zoeken.

Onder de motorkap ligt, anders dan de benaming 600 doet vermoeden, een 5-liter V8 benzinemotor met een vermogen van 395pk. Gecombineerd met de elektromotor, levert de LS in totaal 445 pk. Het duo moet ervoor zorgen dat de auto niet alleen schoner is dan zijn voorganger, maar ook krachtiger. Bij het wegrijden valt onmiddellijk op hoe extreem stil dit vlaggenschip is. Het is wel een kunst om het gaspedaal zo te bedienen, dat de benzinemotor niet aanspringt. De elektromotor kan de LS tot 60 kilometer per uur volledig elektrisch rijden aandrijven. Druk je echter het gaspedaal volledig in, dan springt de benzinemotor onmiddellijk bij en klinkt er een bescheiden brul vanonder de motorkap. Wat opvalt is dat dit zeer waardig en beheerst gebeurd, eigenlijk zonder dat je het goed beseft. De sprint naar honderd duurt 6,3 seconden en de topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 kilometer per uur.De motor is vrijwel onder geen enkele omstandigheid goed te horen, behalve als het gaspedaal volledig wordt ingetrapt. Het geluidniveau in de auto bij een snelheid van 120 km/u is zeer gering. Het grote stuur ligt lekker in de hand en de LS ligt zeer strak op de weg. Ook op hoge snelheden heb je absoluut niet het idee dat het stabiliteit in het geding komt. Bij snelheden boven de 200 km/u horen of merken de (dvd- kijkende) passagiers niet dat we zo hard gaan. Dit kijken gaat overigens samen met uitstekend geluid. De LS heeft een subliem Mark&Levinson audiosysteem aan boord.

Tijdens de testperiode heeft Lexus opnieuw bewezen dat de LS de Duitse concurrentie zeker kan evenaren. Met deze Lexus LS 600 h L President heb je dan ook de ultieme (en onderscheidende) directeursauto of dienstwagen. Daarnaast heeft de LS een groen imago door zijn hybride-techniek, ideaal in deze tijden van milieubewust rijden. De prijzen beginnen vanaf 139.000 euro. Misschien de volgende dienstwagen van minister-president Mark Rutte?