Test Lexus UX 250h F-Sport Premium AWD

Test Lexus UX 250h F-Sport Premium AWD

2019-10-29T09:09:15+00:0028 Oct 2019, 13:52|Categories: Lexus|

Laten we het eens hebben over de Lexus UX 250h. Waarbij de UX voor “Urban Crossover” staat,  maar dan wel in de vorm van een hybride met een zeer laag verbruik. Mits je geen haast hebt. Lexus moet luxe en comfort uitstralen met een sterke basis die van Toyota komt. Die basis zit zeker goed. Laten we een aantal highlichts aanstippen die momenteel ook de gemiddelde autokoper bezighouden.

Dus even kort door de bocht: hoe rijdt deze Lexus? Rijdt de UX 250h zuinig en comfortabel? De auto heeft eind 2018 zijn opwachting gemaakt en is inmiddels door vele con-collega’s aan de tand gevoeld en daarmee zou je zeggen dat er al een redelijk goed beeld is van wat deze auto te bieden heeft. Wij gaan hier nog wat aan toevoegen. Laten we beginnen bij hoe de UX 250h rijdt. Ik kan daar vrij kort over zijn. Deze Lexus golft over de weg daarmee maakt het een zeer fijne, comfortabele reisauto.

Wat mij opviel in vergelijking met de Lexus CT200h, is dat wanneer de benzine motor met 202Nm koppel het overneemt van de elektromotor, de auto ongeveer evenveel geluid produceert als de motor. Wij reden met de UX in F-Sport trim, die standaard de 18 inch velgen meegeleverd krijgt, maar waarbij je niet veel inlevert qua comfort. Het vermogen van de auto staat op een prima 184 pk wat ruim voldoende is voor een auto in dit segment. De AWD versie komt op een 8,7 seconden tot deze op de 100 zit. Meer detailinformatie is hier te vinden: https://www.lexus.nl/car-models/ux/

Wat ik persoonlijk nog een beetje heb gemist is een head-up display. Deze is alleen standaard bij de Executive Line versie. De vraag is of deze hybride ook echt zuinig is onder omstandigheden waarbij er haast is. Consumenten leven vluchtiger dan ooit en hebben minder tijd, waardoor veel ritten snel worden verreden. De Lexus UX 250h blinkt uit in zuinigheid, met een verbruik van rond de 20km per liter benzine. Maar ook op hogere snelheid vind ik de auto verrassend zuinig. Pas bij sportief rijgedrag komt het verbruik rond de 1 op 15 te liggen. En dan hebben we het over de zwaardere vierwielaangedreven variant. De voorwielaandrijver zou ruim 23 kilometer per liter verbruiken en dat is knap voor een auto die lichter is, maar desondanks alsnog 1675 kilo weegt. Wat verder ook even onder de aandacht gebracht mag worden is de CO2 uitstoot. Deze blijft onder een magische 100 g/km. Dat is natuurlijk leuk voor de statistieken, maar het laat ook zien dat het rijden in een crossover niet extra milieubelastend hoeft te zijn.

Als laatste wil ik het uiterlijk en interieur even onder handen nemen. Over het uiterlijk kan ik kort zijn. Het is ontworpen door een designer waarbij eigenzinnigheid voorop staat. En dat kennen we van Lexus. In dit ontwerp komt duidelijk een soort van hoekig ontwerp naar voren. Je vind het mooi of helemaal niet. Ik zelf betrapte me erop dat ik momenten had dat ik het heel erg kon waarderen maar op andere momenten er helemaal niets in zag. Maar dit is dus helemaal persoonlijk. De bagageruimte houdt helaas niet over. Ik had voor deze auto toch iets meer bagage ruimte verwacht. Een weekend voor 2 naar Zeeland is acceptabel, maar niet meer dan dat. Dit heb ik proefondervindelijk kunnen ervaren.

Het interieur is wat mij betreft net wat minder geslaagd. De algehele lederen bekleding, afwerking en opties zijn helemaal in orde. Sterker nog: die zijn gewoon heel erg goed. Maar het zit in de handelingen die je het meest verricht. En dan kom ik automatisch op het touchpad van de bedieningsconsole. Een touchpad is naar mijn idee een handige optie voor laptops en niet voor auto’s. Het beleid is erop gericht dat je veilig van A naar B komt, maar dit bedieningspaneel is gevaarlijk om te gebruiken als je aan het rijden bent. Je hebt letterlijk geen idee wat je doet als je naar je scherm kijkt en dan ook nog de coördinatie van je vingers in de gaten moet houden. Gelukkig kan je je redden met de vele snelkoppelingen eromheen, maar waarom hebben we die nodig Lexus?

Verder is zoals gezegd het interieur in orde. Het design van het exterieur gaat binnen verder. Wat ik overigens erg leuk vindt, is dat wanneer je de rijstand aanpast het display met de meters fysiek verschuift. Dat geeft een leuk gevoel en effect dat toch bijdraagt aan de rijervaring. Evenals het analoge klokje wat ik zelf een geweldige toevoeging vind, het geeft net wat klasse.

Voor wie is deze auto bestemd? Deze vraag hield mij even bezig omdat ik letterlijk dacht moet ik dit nu op gaan zoeken op het internet? Nee laat ik er mijn eigen visie er op los laten. De markt dat zijn wij. Wij bepalen wat fabrikanten maken. Wij zeggen tegen de fabrikant het moet groter worden want groot groter, grootst. Het komt allemaal neer op prestige en op elkaar willen lijken. Want wat voor nut hebben die grote crossovers en suv’s in Nederland nou eigenlijk? Een hogere zit, uiteraard, maar het verbruik neemt toe en de duurzaamheid af (meer slijtage banden etc).

Dus om terug te komen op de vraag voor wie deze auto is. Ik denk voor mensen met een actieve levensstijl en twee kinderen. In mijn opinie is dat waar deze auto het best past gezien zijn formaat. Comfort in combinatie met rustig rijgedrag en een zeer gunstig verbruik. Of ik dan de F-Sport aan zou bevelen? Nee bespaar je die 7k ten opzichte van de Luxury Line die uitkomt op 51k en nauwelijks inlevert qua opties.

Gewaagd, gedurfd, gehaat, geliefd. Wat dat betreft ga zo door Lexus! Ik houd van automerken die het net even wat anders doen dan de gevestigde orde.

Specificaties

Motorinhoud
1987cc
Aantal cilinders
4
Vermogen (PK)
184pk
Acceleratie 0-100(sec)
8.7s
Topsnelheid (Km/u)
177
Prijs testauto
€ 58995

Plus punten

  • Zeer zuinig gezien zijn gewicht
  • Prettige reis wagen
  • Design

Min punten

  • Toutchpad
  • Ruimte kofferbak
  • Design