Een Japanse sportwagen is voor velen een geliefd collectorsitem. Een belangrijke voorwaarde is wel dat deze is goede staat is. Achterwielaandrijving is een mooie toevoeging. Wellicht dat de nieuwe Lexus RC300h ook zo geliefd gaat worden. De combinatie lijkt in elk geval bijzonder, een sportwagen met een hybride aandrijflijn zie je niet dagelijks. Er zijn twee varianten beschikbaar, een F-versie voor échte sportievelingen en een hybride-variant. De eerstgenoemde hebben we al in een eerder stadium gereden, dus nu is het tijd voor de groenere variant. De auto heeft zelfs het groene A-label toegewezen gekregen, vanwege de lage CO2-uitstoot.

De RC is verkrijgbaar vanaf een opvallend lage prijs verkrijgbaar. Tenminste, wij vinden 46 mille niet veel voor een bolide van deze proporties en uitstraling. Want karakter is er zeker aanwezig, de RC is oogstrelend. De brede voorzijde zorgt voor een sportief en krachtig overkomen. Het lijnenspel is scherp, de vouwen zijn diep. De achterzijde is meer van hetzelfde, maar dat is zeker geen straf, wat ons betreft is het design uitermate goed geslaagd. Onderweg ogen we veel bekijks met deze Japanse sportcoupé. Zoals gezegd rijden we in de 300h, de basisversie voor de gewone man met de pet. Nou ja, zo gewoontjes is hij ook weer niet. Het gecombineerde vermogen bedraagt namelijk 223pk en dat is best fors. In elk geval voldoende om de 1700 kilo zware RC in 8,6 seconden naar honderd te doen laten sprinten. Ten gunste van het milieu is de topsnelheid begrensd op 190 kilometer per uur.

Het is klinkt wellicht cliché, maar de RC is volgestouwd met luxe. Standaard beschik je over een CVT-automaat, die niet de storende gezapigheid van andere CVT-automaten heeft. Daarnaast is er adaptieve cruise controle met een systeem dat de wegbelijning in de gaten houdt en waar nodig ingrijpt. Vanaf het stuurwiel zijn tal van functies te bedienen. De afwerking is van een bijzonder hoog niveau, het geheel steekt prachtig in elkaar. De met leder overgoten stoelen zitten voortreffelijk, ook op lange afstanden. Deze zijn overigens optioneel te verwarmen. Een goed geluidssysteem maakt het af, de klank is bijzonder fris, helder en zuiver. De bediening van het scherm gaat middels een touchpad dat redelijk zenuwachtig reageert op commando’s. Bijzonder detail is de bediening van de luchtventilatie, middels een strip kan de gewenste temperatuur worden ingesteld. Dit werkt aardig goed en is bovendien grappig.

De Lexus RC300h moet het opnemen tegen concurrenten als de Mercedes C-klasse coupé, de BMW 4-serie en de Audi A5. Om met de laatstgenoemde te beginnen, die is al redelijk ver in zijn levenscyclus. De 4-serie is een duidelijke concurrent, maar de RC is een stuk voordeliger geprijsd. Zeker als je optie aan gaat vinken, pakt de Beier uit München duurder uit. Voor de C180 geldt eigenlijk hetzelfde. Het moet wel gezegd worden, het gaat om kleine details in dit segment, dat ook nog eens erg beperkt is. Het aantal keer dat je één van bovenstaande coupés tegenkomt in Nederland is immers op één hand te tellen. Voor een compleet uitgeruste Lexus RC300h betaal je iets meer dan vijftigduizend euro. Wij zullen niet vergeten een duim op te steken, als we hem tegenkomen!