Audi heeft de Q3, Q5 en Q7, BMW heeft de X1, X3 en X5 en ook Mercedes heeft SUV’s in het gamma, de GLC, GLE en GLS. Bij Lexus weten ze dat het erg belangrijk is om mee te gaan in deze trend, dus hebben ze onlangs de NX en RX gepresenteerd. De RX is een fullsize SUV, daaronder staat de midi-sized NX. De auto is te vergelijken met concurrenten als de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLC. Om het model goed in de markt te zetten is ervoor gekozen om een behoorlijk concurrerend prijskaartje te maken, vanaf 44 mille staat ‘ie bij je op de oprit. Dan heb je echter de versie met voorwielaandrijving, wanneer je regelmatig op wintersport gaat heb je toch echt minimaal de versie met vierwielaandrijving nodig. En daarmee kom je dan vlug weer op 50 duizend euro.

Wij rijden Lexus NX in AWD-variant, met een F-Sport Line. In het rood uitgevoerd is hij behoorlijk excentriek. Zelf zouden we opteren voor een meer neutralere kleur. Het model is sowieso al opvallend in het straatbeeld, omdat de frequentie laag ligt. De strakke lijnen en vouwen zijn typisch Lexus. Het is een druk design, maar wel fraai en gestyleerd. Binnenin komt dat drukke element terug, maar door de wirwar aan materiaalgebruik en panalen is het wel even wennen voordat je weet waar alles zich bevindt. Zoals we van het Japanse merk gewend zijn is er genoeg luxe aan boord. Zaken die eruit springen zijn de heerlijke lederen zetels en het voortreffelijke geluidssysteem. Natuurlijk zijn zaken als een licht- en regensensor en stoelverwarming ook aanwezig. Ondanks het glazen panaromadak – wat meestal een stukje van de ruimte aan boord wegsnoept – zitten zowel bestuurder als passagier naar behoren. De bagageruimte is redelijk gemiddeld in vergelijking met de grootte van de kofferruimtes van concurrenten.

De NX is voorzien van hybride techniek, dus een traditionele verbrandingsmotor gecombineerd met een elektromotor. Het samenspel tussen die twee zit logisch in elkaar. Het gecombineerde vermogen betreft 155pk en 210Nm aan koppel, en dat is eigenlijk net iets te weinig voor de 1600 kilo zware Jap. Je merkt dat de motor er behoorlijk aan moet sleuren, met als gevolg dat het verbruik snel stijgt. Reken op een kilometer of 11 op een liter benzine, het is lastig om nog zuiniger te rijden. De beloofde fabrieksopgave van 5,2 liter per honderd kilometer wordt in elk geval niet gehaald. Nu zou je misschien denken dat de NX traag is, maar dat is niet het geval. Een sprint naar honderd van 9,3 seconden spreekt alsnog tot de verbeelding. De topsnelheid wat minder, want met 180 kilometer per uur maak je niet echt indruk. Natuurlijk, er zijn maar zelden momenten wanneer je sneller zou willen rijden, maar het gaat hierbij meer om de potentie. Een sterkere motor zou wonderen doen.

Lexus heeft met de NX een geheel eigen model gepresenteerd, met een typerend karakter en een fraaie vormgeving. Het is jammer dat we de auto niet wat meer tegenkomen onderweg, het zou het straatbeeld zeker verfraaien. Aan de andere kant; juist doordat er weinig van zijn, heeft de consument wel iets unieks in handen. En daar zit ‘m vooral de kracht. Qua prestaties, binnenruimte en afwerking is het allemaal niet slecht, maar overtreft hij de concurrentie niet. Waarin de NX echter wel in uitblinkt, is zijn fijne comfortabele onderstel, de rust aan boord en het unieke design. Redenen genoeg om je verder te oriënteren dan de Duitse drie!