Net als bij ieder ander merk staat er sinds kort ook bij Mazda een EV-model op de prijslijst. En ook met haar eerste elektrische model doet Mazda het volledig anders dan de rest. Zo kiest Mazda niet voor verschillende accupakketten en een actieradius die volgens de fabrikant rijkt tot ver boven de 400 kilometer. Daarnaast grijpt Mazda op diverse manieren terug naar het verleden met deze eerste EV van de Japanners. En hoe zit dat ‘Jinba Ittai’? Mens en machine in perfecte harmonie, geldt die lijfspreuk ook voor de nieuwe elektrische Mazda MX-30?

 

Bijzondere Mazda, bijzondere features

Dat we hier te maken hebben met een bijzonder model van Mazda valt aan de typeaanduiding al op te merken. De letters ‘MX’ zijn bedoeld voor modellen die afwijken van de rest van het gamma. Zo kennen we natuurlijk de Mazda MX-5, het enige model van Mazda zonder (vast) dak. En nu dus ook de Mazda MX-30, de eerste elektrische auto van het merk. Er is voor ‘30’ gekozen omdat de auto in volume ongeveer zo groot is als de vorig jaar gelanceerde CX-30. Op uiterlijk gebied zie je dat de Mazda MX-30 nog meer afwijkt van dat wat we gewend zijn. De MX-30 beschikt net als de RX-8 over, jawel, ‘suicide doors’. Oftewel de achterportieren openen in tegengestelde richting. Iets dat wat ons betreft prima past bij een toch al bijzondere auto.

 

Actieradius

Anders dan anders dus, die Mazda MX-30. En ook daadwerkelijk anders dan de concurrentie. Van keuzestress is in ieder geval geen sprake. Wie een MX-30 koopt heeft slechts de keuze uit één accupakket. Dat accupakket is goed voor 35,5 kWh en een opgegeven actieradius van 200 kilometer. Mazda kiest voor deze relatief kleine accu omdat een grotere accu veel duurder is en meer grondstoffen kost. Daarnaast zorgt een zwaardere accu voor meer slijtage van banden en remmen. Bovendien blijkt uit Mazda’s eigen onderzoek dat de gemiddelde elektrische rijder slechts 48 kilometer per dag aflegt. In dat geval is een actieradius van 200 kilometer voldoende. Met een 50-kW snellader is de accu van de Mazda in een half uur voor 80% vol. Maar 80% van de theoretische 200 kilometer is maar 160 kilometer. De eerlijk gebiedt te zeggen dat tijdens de test de opgegeven actieradius van 200 km erg nauwkeurig bleek.

 

Hoor ik nou een verbrandingsmotor?

Inderdaad, bij het bedienen van het rechter pedaal komt er iets van motorgeluid over de speakers het interieur in. Dit doet Mazda om de beleving van autorijden, wat vaak zo gemist wordt bij elektrisch rijden, terug te brengen. Ook het gaspedaal, of beter het pedaal waarmee je accelereert, is zo ingericht dat het zo voelt als dat van een auto met een verbrandingsmotor. Door middel van de flippers achter het stuur is de mate van regenereren in te stellen. Zelfs bij de meest heftige stand van regenereren is de MX-30 niet te rijden met één pedaal zoals dat bij veel concurrenten wel kan. Mazda doet er alles aan om het rijden in een elektrische auto  te laten lijken op het rijden in auto met verbrandingsmotor. En dat stukje beleving vind ik als gewoontedier erg prettig.

 

Verrassend rijgedrag

Waar veel EV’s het prima rechtuit doen laten ze het liggen als je met al dat gewicht de bocht om moet. Het gewicht van de MX-30 is dankzij die relatief kleine accu beperkt gebleven tot 1620 kilo, maar in de praktijk voelt dat eerder als 1200 kilo. Dat zorgt ervoor dat de elektrische Mazda niet alleen heel goed rechtuit gaat, maar ook nog eens heel vermakelijk is bij wat steviger bochtenwerk. De combinatie van het ‘lage’ wagengewicht en de 145 pk die deze EV herbergt zorgt voor uiterst fijne rij ervaring. Een rij ervaring die, meer dan bij iedere andere elektrisch auto, doet denken aan dat je in een auto met benzinemotor onderweg bent.

 

Prijzen

Vanaf september staat de MX-30 bij de dealers, maar de elektrische Mazda is al te bestellen. Ten tijde van deze rijtest heeft Mazda er al 265 verkocht. Voor leaserijders valt de auto tot en met 31 december nog in het bijtellingstarief van 8 procent. Voor particulieren geldt dat de MX-30 verkrijgbaar is vanaf €33.900,-, maar met de aanschafsubsidie van €4.000,- vanuit de overheid zakt die prijs onder de 30 mille. Daarmee wordt de MX-30 dus goedkoper dan de basisuitvoering van de CX-30 met een 122 pk benzinemotor. De CX-30 beschikt wel over vijf volwaardige portieren en meer bagageruimte. Echter is de elektrische MX-30 standaard rijker uitgerust en met het oog op het milieu de verstandigere keuze.

 

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram