Zakelijk rijdend Nederland vervoert zich meestal in een (compacte) middenklasse, een crossover of een MPV. Je ziet ze niet zoveel in een auto uit het B-segment. Dat is eigenlijk vreemd, want er zijn talloze modellen in dat segment die zuinige diesels aanbieden. Een moderne motor in combinatie met een beperkt gewicht leidt tot prachtige verbruikswaarden. Vaak wordt de fabrieksopgave niet gehaald, maar desalniettemin zorgt dit samenspel er wel voor dat je zelden aan de pomp staan. De meeste mensen kennen de Volkswagen Polo Bluemotion wel, die jarenlang het voorbeeld van zuinigheid was. Toch zijn er ook genoeg andere modellen die onze aandacht verdienen, zoals bijvoorbeeld de Mazda 2 diesel. Een compacte auto met een zuinig dieselmotortje die 105pk levert. Is dit een gouden tweespel?

Ongeveer een jaar geleden hebben we de Mazda 2 met benzinemotor getest. We waren zeer te spreken over deze auto, ondermeer vanwege het hoge afwerkingsniveau, de riante uitrusting en de ongekende mogelijkheden op het gebied van veiligheidssystemen. Inmiddels zijn we twaalf maanden verder en nog steeds behoort het model tot een van de vooruitstrevendste in zijn klasse. Toch zijn er ook al weer andere modellen op de markt gekomen in de tussentijd die ongeveer hetzelfde kunnen. Een guitige snoet siert de voorkant van de Japanner. De achterkant is helaas iets anoniemer. De rode kleur staat ‘m goed. Optioneel is het interieur in two-tone verkrijgbaar, in de testvariant is dat echter niet het geval. Daar zijn vooral donkere materialen gebruikt om het zakelijke karakter te benadrukken. De stoelen vervelen niet op lange afstanden en daardoor vervullen ze de functie die ze behoren te hebben. De handgeschakelde zesbak glijdt uiterst soepel door de versnellingen, heerlijk tijdens je dagelijkse file.

De ergonomie is zoals we dat van het Japanse merk gewend zijn, namelijk uiterst goed. Je vindt er uiterst gemakkelijk je weg. Een bestemming is in mum van tijd ingevoerd in het systeem. Dat verdient alle lof. Bij het starten van de motor hoor je niet gelijk dat het een diesel is. Knap dat de isolatie zo goed in elkaar steekt. Dat valt ook op tijdens het rijden, want de omgevingsgeluiden zijn beperkt. Het is trouwens de enige diesel die verkrijgbaar is in dit model. De meeste personen kiezen voor een benzine, en daarin is er keuze uit drie modellen. Je kunt gaan voor de 75pk variant, die de instapper vormt. Daarnaast is er nog de 90 en de 115pk. Dieselen kan uitsluitend met 105pk en 220Nm koppel.  Met het dagelijkse verkeer kom je prima mee want in 10,1 seconden zit je op honderd kilometer per uur. Als de teller 178 aanwijst, weet je dat het feest voorbij is. Dan gaat ‘ie namelijk niet harder. Zolang je niet veel in Duitsland bent is dat echter prima.

Voor de meeste mensen zal de Mazda 2 diesel toch nog de grote onbekende zijn. Veel mensen kennen de producten uit de Duitse stallen, maar voor een zakelijke Japanner wordt nog niet zo vaak geopteerd, Toyota lijkt wat dat betreft de meeste vruchten te plukken. Voor de startende zakenman is een Mazda 2 echter helemaal geen rare optie. Het is een compact autootje waarmee comfortabel van A naar B kan worden gereden. Bovendien is hij er dit jaar nog voor 21 procent bijtelling. Hij is bovendien zuinig, want met 1 op 22 sta je weinig bij het tankstation. De actieradius is heel behoorlijk, ga uit van zeker 750 kilometer. Het onderstel is redelijk volwassen, van stevige drempels houdt hij niet, maar verder blijft het comfort op peil. De benzinevariant is er al vanaf 15 mille, voor deze versie moet 24 duizend euro worden neergeteld. Dat is net wat voordeliger dan veel Duitse concurrentie, en qua leaseprijs zal het ook niet zoveel uitmaken. Zie jij ‘m al staan?