De levensloop van de Mazda CX-30 duurt pas twee jaar, maar toch vond het Japanse merk het tijd voor een kleine update. Niet zo zeer aan de buitenkant, maar een onderhuidse update wel te verstaan. Van buiten heeft de auto dus geen wijzigingen ondergaan. De update zit hem in de Skyactiv-X krachtbron, waar we eerder al over schreven in de test met de Mazda 3 en tijdens de lancering van de Mazda CX-30. Met die onderhuidse aanpassing moet de sinds zijn lancering best verkochte Mazda de strijd aan gaan in het populaire middenklasse SUV segment.

Test Mazda CX-30

Wat is er anders

Zoals dus reeds benoemd zien we aan de buitenkant van de auto nauwelijks aanpassingen. Om precies te zijn slechts een wijziging. Op het typeplaatje achterop de CX-30 staat niet langer Skyactiv-X, maar e-Skyactiv-X. Dat typeplaatje geeft dan ook meteen de grootste verandering aan. Mazda heeft het huzarenstukje, de Skyactiv-X motor aangepast. Resultaat? Een lager verbruik, een lagere CO2 uitstoot en toch extra vermogen, knap werk.

Test Mazda CX-30

Vanaf heden beschikt de Mazda CX-30 met e-Skyactiv-X motor over 186 PK, 6 hele PK’s meer dan met de vorige ‘generatie’ Skyactiv-X motor. Ook het koppel is toegenomen, van 224 Nm naar 240 Nm. Het maximale koppel ligt bij 4000 tpm, voorheen was dat al bij 3000 tpm. Daardoor merk je nog sterker dat je met een auto met atmosferische motor, in plaats van turbomotor onderweg bent.

Test Mazda CX-30

Gelukkig zijn niet alle cijfers gestegen. Ondanks dat het vermogen lichtelijk toe nam is het verbruik van de Mazda CX-30 met e-Skyactiv-X motor gereduceerd. Bij de versie met handgeschakelde zesbak daalde het verbruik volgens WLTP-norm van 5,9 naar 5,7 liter op 100 kilometer. Bij de versie met automatische transmissie, die wij rijden, is het verschil nog groter. Daarbij daalde het verbruik van 7,0 naar 6,1 liter op 100 kilometer. Dat lagere verbruik gaat gepaard met een lagere CO2 uitstoot. Die daalde van 160 naar 138 gram per kilometer.

Wat kan er nog beter

Bij de lancering van de auto waren wij al enthousiast. Vooral over het prachtig vormgegeven en kwalitatief hoogwaardig interieur zijn wij erg te spreken. Bovendien rijdt de auto nog altijd erg lekker. Het is een SUV die niet bepaald overhelt en daarnaast ook nog eens lekker direct stuurt. De nieuwe motor moet de Mazda CX-30 nog beter maken. Qua prestaties is dat ook daadwerkelijk het geval. Het verbruik ging naar beneden en de PK’s en Nm’s namen toe. Toch is de e-Skyactiv-X nog altijd geen opzwepende motor. Als een echt atmosferisch blok betaamt moet je hem echt uitknijpen om alle krachten vrij te laten komen. Helaas heeft Mazda de update van de CX-30 niet aangegrepen om ook de automatische versnellingsbak aan te pakken. Die voelt niet meer aan als helemaal van deze tijd. Liever kiezen wij dan voor de versie met uitstekende handgeschakelde zesbak.

Test Mazda CX-30

Conclusie

Na anderhalf jaar is de Mazda CX-30 nog altijd een mooie verschijning. Met de nieuwe e-Skyactiv-X motor kan Mazda de door turbomotoren aangedreven concurrenten een goed weerwoord bieden. Concurrenten van de Mazda CX-30 zijn de Volvo XC40, Volkswagen T-Roc en Kia XCeed. Een uiteenlopend aanbod waar vooral smaak de doorslag zal geven. Wij vallen vooral voor het design van de CX-30 en het al eerder genoemde prachtige interieur.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.