Het is druk in het segment van de crossovers. Vooral Renault weet met de Captur hoge verkoopaantallen te scoren. Steeds meer autofabrikanten spelen in op deze vraag. Vanaf deze zomer is er een nieuwe concurrent toegevoegd, de Mazda CX-3. Op papier al niet de minste, getuige het feit dat zijn kleinere broertje, de Mazda 2, door ons is uitgeroepen als de winnaar in het B-segment. Dat ze veel op elkaar lijken, is wat ons betreft een voordeel. Het lijnenspel is fraai en de koplampen zijn in lijn met de rest van de familie. Het design is goed geslaagd en dat vertaalt zich in positieve reacties onderweg. We waren erg benieuwd naar de kwaliteiten van de CX-3 en onderwierpen hem aan een test.
Het typische Mazda-dashboard is ook terug te vinden in dit model. Dat betekent een fraai minimalistisch ontwerp dat ergonomisch goed in elkaar steekt. Het navigatiesysteem toont in het design overeenkomsten met Mercedes en ziet er gewoon goed uit. Wel duurt het een tijd voordat de bestemming is ingevoerd. De begeleiding en de weergave van de kaart is wel helemaal op orde. Dankzij de net wat hogere zit is het zicht op de weg goed. Achterin is er wat minder ruimte, waardoor medepassagiers niet altijd even goed zitten. Tot een lengte van 1 meter en 90 centimeter is het mogelijk om achterin te zitten, bij personen die langer zijn wordt het een lastig verhaal. De bagageinhoud bedraagt 350 liter, tamelijk vergelijkbaar met concurrenten. Op het stuurwiel bevinden zich de knoppen voor audio en de adaptieve cruise controle. De Mazda is in het meest luxe pakket uitgerust, de GT-M uitrusting. Hierbij is aan alle luxe gedacht. We noemen bijvoorbeeld een lederen stuurwiel, leren stoelen, stoelverwarming en de eerder genoemde adaptieve cruise controle. Zaken die tot voor kort absoluut niet leverbaar waren in dit segment.
Je kunt kiezen uit twee benzinemotoren of een diesel. De basismotor is een 120pk sterke tweeliter (!) benzine die vanaf net iets meer dan twintigduizend euro in de prijslijst staat. Deze motorvariant hebben wij getest. Een stap hoger staat de 150pk benzine inclusief – jawel – vierwielaandrijving. Met deze kostbare techniek wordt de prijs al snel over de 30 mille getild. De dieselmotor levert 105pk en kost minimaal 28 duizend euro. Met deze motor wordt nul tot honderd in 10,1 seconden gedaan en ligt de top op een bescheiden 177 kilometer per uur. De 120pk benzine doet over datzelfde sprintje maar 9 seconden en daarmee behoort deze crossover tot een van de snelste in zijn segment, afgezet tegen de prijs. De topsnelheid is ook een stukje hoger en ligt op 192 km/u. De ‘topversie’ met 150pk heeft maar 8,7 seconden nodig en weet de 200 kilometer per uur te bereiken.
Zoals wellicht bekend doet Mazda niet aan downsizing, de testauto heeft zelfs een tweeliter grote benzinemotor. Dankzij uitermate hoge compressieverhoudingen en een efficiënte verbranding weet Mazda de CX-3 vrijwel net zo zuinig als zijn concurrenten te maken. Dat geldt helemaal in de praktijk, want daar zijn de waarden nog lager dan bij veel concurrenten. Als we de CX-3 vergelijken met de Captur, valt op dat bij laatstgenoemde de basisprijs een stuk lager ligt. Dit is voornamelijk het gevolg van een kleinere motor in de Fransman, daar huist namelijk de 0.9 benzinemotor met 90pk. De 120pk versie ligt qua prijs wel gelijk aan die van de Japanner. Qua afwerking staat laatstgenoemde echter absoluut op een hoger plan, hetzelfde geldt voor het materiaalgebruik. Het rijgedrag is positief, het onderstel is namelijk behoorlijk strak en sportief. Het stuur reageert direct op commando’s en daardoor is een potje sportief sturen goed mogelijk. Concluderend kan worden gesteld dat de CX-3 een fraaie binnenkomer is in dit segment. Het predicaat ‘de beste in zijn segment’ willen we hem nog niet toedichten, maar hij behoort zeker tot een van de besten.