Wil je goed scoren in het B-segment, dan moet je van goede huize komen. Neem de Volkswagen Polo. Deze auto zou sowieso het best scorende model van 2019 zijn geweest, ware het niet dat we fiscale voordelen voor zakelijke rijders toekennen. Daarom is de Tesla Model 3 de topper van 2019 geworden. Nooit eerder werden er zoveel elektrische auto’s verkocht en nooit eerder gingen zoveel Tesla’s over de toonbank. Terug naar de Volkswagen Polo. De B-segmenter scoorde alsnog een tweede plaats op de ranglijsten. Toch heeft Volkswagen ook z’n prijskaartje. We stelden een Polo samen die net zo luxe is uitgerust als de Nissan Micra die wij in dit verhaal de hoofdrol laten spelen.

De Nissan heeft een 100pk sterke benzinemotor. Als opties zijn ondermeer keyless entry, automatische airco en stoelverwarming aangevinkt. Een vergelijkbare Polo Highline zonder verdere opties kost al een vlugge 24 mille. En dan moet het aankruisen van de opties nog beginnen. De zilveren kleur? Dat kost dan 600 euro meneer. Parkeersensoren? 550 euro. Keyless entry? 353 euro alstublieft. Stoelverwarming? Nog eens 324 knaken. Je merkt het al, de prijs loopt snel op bij de Duitsers met een vergelijkbare uitrusting. De Micra kost inclusief al dat lekkers slechts 24 duizend euro. De prijs voor een relatief kale Polo. En laat dat nu een ijzersterk argument zijn om ook eens een bezoek aan de Nissan dealer te brengen. Helemaal vergelijkbaar uitgerust met de Nissan kwamen wij op een prijs voor de Polo van pakweg 27 duizend euro.

Bij het instappen valt op dat Nissan meer dan ooit z’n best heeft gedaan in het interieur. Zachte materialen zijn gebruikt op de plaatsen waar je veel in contact zult komen met het dashboard en de middenconsole. Het stuurwiel ligt lekker in de hand en voelt stevig aan. Met een druk op de startknop komt de 999cc sterke benzinemotor tot leven. Je merkt gelijk dat de motor gretig is, en vrij vlot kan optrekken. Hij komt goed mee in het verkeer en doet er ook nog een stapje bovenop wanneer dat nodig is. De automaat schakelt gerieflijk en onthaast vooral. Naast de USB-aansluiting vinden we ook nog een aux-aansluiting, dat zie je niet zovaak meer. Toch betekent dat niet dat de Micra op leeftijd is, integendeel, de motor is relatief nieuw. De sprint naar honderd kost je op papier 13,0 seconden en de top ligt op 177 kilometer per uur.

Het praktische gebruikersgemak is ook aanwezig, met 300 liter bagageruimte heb je weinig te klagen. Optioneel is deze ruimte te vergroten naar een riante 1004 liter. De tankinhoud van 41 liter is gemiddeld te noemen, met het gemiddelde verbruik van 1 op 16 haal je dus gemakkelijk een kilometer of 600-700 op één tank. Prima dus. Concluderend kan worden gesteld dat de Nissan Micra overall een relatief gunstig aanbod heeft neergezet. Voor de doelgroep is dit een aansprekende mogelijkheid. Zelf hadden we nog iets meer frivoliteit gewenst, zeker in de grijze kleur is de Micra nogal onopvallend. Bovendien ontbreekt het nog aan noviteiten zoals adaptieve cruise controle, maar naar verluidt gaat dit snel veranderen. Met een paar nieuwe veiligheidssystemen is de Micra dan weer helemaal bij de tijd.

Benieuwd naar de Nissan Micra Private lease? Bekijk de link.