Hoe kan je nou twee – in basis – dezelfde auto’s met elkaar vergelijken? Voor de twee Franse merken was dit een aandachtspunt, de 107 en de C1 onderscheidden zich te weinig van elkaar. Die zorgen zijn echter voorbij, want het trio Aygo, C1 en 107 is compleet vernieuwd. Het moest het er ook wel van komen, want de drieling was sterk verouderd. Tegen concurrentie als de Kia Picanto en de Hyundai i10 waren ze al niet meer opgewassen, hetzelfde geldt voor de Up, Mii en Citigo. Met een fris design, hoogwaardiger dashboard en een groter onderscheid onderling kunnen ze echter weer volop de strijd aangaan in het drukbevochten A-segment.

De nieuwe Peugeot 108 heeft een jong, fris en hip uiterlijk. Het front is overgenomen uit andere telgen van de Franse familie en heeft behoorlijk wat weg van de 308. Zowel de luchtinlaten als de kokers van de mistlampen zijn verchroomd, en dat staat ‘m goed. De achterzijde is wat saaier en toont meer gelijkenissen met de Citroën C1. Van laatstgenoemde kan het uiterlijk nog wat meer worden gepersonaliseerd dan de Peugeot. Op ons testmodel zit een gekleurde barcode op de B-stijl, en in combinatie met de grijze lak en het rode stoffen dak is het een eyecatcher. De voorzijde is wat gewoner, onmiddellijk is te zien uit welke stal de C1 stamt. Het logo van het merk is namelijk duidelijk zichtbaar verwerkt in de grille. De Peugeot 108 heeft zeker geen saaier uiterlijk, want in de rode kleur doet hij het voor het oog goed.

Het dashboard van beide auto’s is eigenlijk vrijwel identiek. Een guitig gekleurd dashboard is voor een aanzienlijk deel opgevuld met een groot scherm. Hierop kan een telefoon worden aangesloten, die zowel met bluetooth als USB kan worden verbonden met het systeem. Het mooie hiervan is, dat je op deze manier erg gemakkelijk je eigen muziek kan afspelen. Ook is het mogelijk om met het systeem via internet apps te downloaden. Navigatie zit niet standaard op het systeem, maar kan wel tegen een meerprijs van een kleine honderd euro worden gedownload. Uiteraard zal dit toch wat minder snel worden besloten dan wanneer het een losse optie op de prijslijst betrof. Het systeem werkt prima en reageert goed op touch. Naast de bediening van telefoon en audio heb je ook een boordcomputer waarmee reisafstand, verbruik en gemiddelde snelheid zijn af te lezen. De bediening voor audio en telefoon is voortaan op het stuur te vinden, een grote vooruitgang met het vorige model, maar wel een logische stap.

Beide auto’s hadden niet hetzelfde uitrustingsniveau en zijn daarom op dat vlak lastig te vergelijken. De Peugeot 108 was luxueuzer uitgevoerd en had naast keyless entry ook een automatische lichtsensor. Dat zijn zaken die we voorheen toch nauwelijks tegen zijn gekomen op een A-segmenter. De overige zaken vonden we ook terug in de C1. Een snelheidsbegrenzer behoort bij beide modellen tot de uitrusting, helaas ontberen we cruise controle. Verder beschikt de Allure-uitrusting bij de 108 over ESP en Hill Start Assist. Aan luxe geen gebrek, zelfs leren bekleding is een optie. De zitpositie is prima, maar op lange afstanden gaat de stoel toch wat minder aangenaam zitten. Toch voldoet het zeker voor dit segment. De handgeschakelde vijfbak laat zich soepel bedienen en met korte slagen. Het driecilinder roffeltje is mooi hoorbaar, zeker bij accelereren.

Het testmodel beschikt in beide gevallen over een 1.0 benzinemotor met 68pk. Laten we het erop houden dat deze motor voor het dagelijkse verkeer voldoet, maar zeker niet meer dan dat. Op de snelweg duurt het even voordat de gewenste snelheid is bereikt, de sprint van nul tot honderd duur t 14,3 seconden. Uiteindelijk is 157 kilometer per uur mogelijk, maar boven de 130 kilometer per uur voelen beide modellen wat instabiel. Het onderstel is een stuk volwassener geworden, oneffenheden worden minder hard doorgegeven aan de bestuurders en drempels zijn niet meer zo’n grote vijand. Hetzelfde geldt voor de geluidsisolatie. Tot een kilometer of 120 per uur hoef je je stem niet te verheffen om boven het motor- en omgevingsgeluid uit te komen. Het is de fabrikant op papier gelukt om beide auto’s in de veertien procent bijtellingscategorie te parkeren. Ze zullen echter niet heel veel zakelijk worden gereden. Prettig is wel dat het verbruik laag is, op papier wordt 3,8 liter per honderd kilometer beloofd. Ga in de praktijk uit van 4,5 liter brandstof over deze afstand, en hij is dus nog best zuinig te noemen.

Dankzij het prettig aanvoelende stuurwiel krijg je het idee in een segment hoger te rijden. Het is de autobouwers dus gelukt om de kleinste telgen uit de familie een flink stukje volwassener te maken. De prijs is echter ook een fractie omhoog gegaan. De Peugeot 107 en C1 waren standaard voor circa negenduizend euro mee naar huis te nemen. De basisprijs is niet veel veranderd, maar de prijs voor de meest luxe uitvoering is dat wel. Daar waar de voorgangers nog voor maximaal 11 duizend euro op de oprit kwamen te staan, is dat nu omhoog geschroefd naar 15 duizend euro. Daar krijg je echter wel een mooi open dak voor terug, waarmee het aangenaam rijden is tot een snelheid van 80 kilometer per uur. Ook is er veel meer luxe mogelijk, maar daar moet dus wel een meerprijs voor worden betaald. Wij denken dat zowel de Peugeot 108 als de Citroën C1 door het koperspubliek zullen worden gewaardeerd en dat we ‘m vooral terug zullen zien onder de jongere consument of de inwoner van de stad.

Benieuwd naar de Citroën C1 private lease? Check de link.

Of benieuwd naar de Peugeot 108 private lease?