Tijdens de testperiode was het diep winters in Nederland. De ideale omstandigheden om deze nieuwkomer aan de tand te voelen! Hoewel Aiways een nieuw -Chinees – merk is, is het indrukwekkend hoe snel en grondig ze te werk zijn gegaan bij de ontwikkeling van de nieuwe U5. Hoog tijd om eens te kijken hoe zo’n Oosters merk zich standhoudt tussen al het andere. Vooraf aan deze test was ik vrij cynisch over de mogelijke prestaties, maar persoonlijk ben ik aangenaam verrast door dit model.

Design
Eerst terug naar het uiterlijk. De voorzijde oogt druk, maar omstanders zijn overwegend lovend over het design. De achterkant is een stuk anoniemer, maar wel uniek. Dat unieke ontwerp zet zich binnenin door. Materialen zijn van een redelijk niveau, het is vooral minimalisme wat de klok slaat. Bij vertrek zijn de temperaturen nog van een aangenaam niveau, maar een ander weertype kondigt zich reeds aan in het zwerk. Er is een nieuwe update beschikbaar, maar de importeur van Aiways geeft aan dat die niet geheel is geslaagd. Wel kunnen we alvast gebruik maken van Apple Car Play, een welkome aanvulling op de optielijst. Er gaat 432 liter in de bagageruimte. De afmetingen zijn verder imposant, de lengte bedraagt 4 meter en 68 centimeter.

Snel last van kou
Tijdens koude winterdagen hoop je op stoelverwarming, maar dat is helaas niet aanwezig in een Aiways U5. Het is ook nog geen optie, maar staat wel bovenaan de verlanglijst van het merk. Ook een app met interieur voorverwarming is in de maak. Daar hebben wij echter nog niet zoveel aan. Het eerste wat in het oog springt is het enorme ruimteaanbod. Vooral de achterpassagiers beschikken over zeeën aan beenruimte. De ruimte is zelfs meer dan in een Volkswagen ID4. Knap gedaan. Hoewel het infotainmentsysteem even wennen is, vind je er snel je weg. De ergonomie is in orde, hoewel we liefhebber blijven van fysieke knoppen. De actieradius geeft driehonderd kilometer aan, maar door de frisse omstandigheden tijdens deze testperiode kwamen we uit op zo’n 230 kilometer. Voor een accucapaciteit van 63Kw is dat niet heel netjes, maar bij -8 is het logisch dat de actieradius snel afneemt. Tijdens de koude week in februari wisten we een gemiddeld verbruik van 29 Kw/ per 100 kilometer te scoren, terwijl het in de zomer waarschijnlijk een stuk lager zal zijn. Dan moet je natuurlijk niet op de topsnelheid van 160 kilometer per uur rijden.

Comfortabel en stil
Tijdens het rijden valt op dat de Aiways U5 een stille en aangenaam comfortabele reisgenoot is. Jammer genoeg is de remverdeling nog niet helemaal goed afgesteld, waardoor je zeer secuur moet remmen, vooral als er passagiers meerijden. Doe je dat immers niet, dan bestaat de kans dat medepassagiers in toorn ontbranden. Het is een smetje op een verder vrij smetteloos blazoen. Oneffenheden worden goed weggewerkt en het stuurgedrag is neutraal te noemen. Bij een reguliere laadpaal tankt de Aiways afhankelijk van de temperatuur zo’n 6-11Kw, terwijl snelladen tot ruim 50Kw ging, ook onder de foto-omstandigheden waarbij het kwik matige vorst aangaf. Bovendien sneeuwde het flink, waardoor het ronduit knap is dat er nog zo snel geladen kon worden. Gedurende het laden ging de laadsnelheid ook omhoog, vermoedelijk dankzij een opgewarmde batterij. De Aiways U5 heeft vrijwel geen concurrentie, zeker niet als je nagaat dat je zeker 10 mille voordeliger (vanaf 39.000 euro) uit bent voor een iets beter afgewerkte Volkswagen ID4. Een knappe prestatie voor een merk dat nog maar sinds 2017 bestaat, dat moet gezegd worden.