Combineer een laag gewicht met een ruime en praktische carrosserievorm, en je hebt de ideale ingrediënten voor een populair model. De Citroën C4 Cactus is daarnaast ook nog eens behoorlijk voordelig, zeker als je het afzet tegen de concurrentie. De eerste generatie kenmerkte zich door een controversieel design waarbij de deuren met kussentjes waren uitgedost. Alsof het niet meer uitmaakte wanneer je met je deur tegen een andere geparkeerde auto aankwam. In Parijs is dat overigens heel normaal, maar in Nederland keken we van deze noviteit nogal vreemd op. Niet iedereen was negatief over het uiterlijk, het riep alleen wel veel verschillende reacties op. Tegenwoordig gaat het er een stuk ingetogener en anoniemer aan toe. De kussentjes op de zijkant van de auto zijn er nog wel, maar veel lager en onopvallender. Dat maakt de C4 Cactus dus anoniemer, maar ook meer geschikt voor een breder publiek.

Het uiterlijk laat zich herkennen als een typische Citroën, het innerlijk doet dat nog meer. Een groot stuur met veel knopjes is centraal geplaatst en dankzij de gunstige kijkhoek heb je voldoende zicht op het kleine digitale instrumentarium. Op dat scherm is behalve de snelheid en tankinhoud verder niet veel te zien. Het infotainmentsysteem is een oude bekende en kennen we uit andere PSA modellen. Het doet wat het moet doen, maar niet met verve. Soms duurt het even voordat een actie wordt gevoerd, hoewel het nooit vervelend lang duurt. Klimaatregeling gaat ook via dit systeem, daar moet je als nieuwe bezitter van de C4 Cactus ongetwijfeld even aan wennen. Fysieke knoppen zijn er alleen nog voor de voorruitventilatie, achterruit verwarming, het vergrendelen van de auto en voor het deactiveren van de klimatisering.

Rijden in de Citroën C4 Cactus hadden we vooraf ingeschat als zijnde erg comfortabel. Toch viel dat wat tegen. De achteras is nogal star, waardoor je drempels behoorlijk voelbaar passeert. De vering is niet echt in orde, de voorste inzittenden voelen dit minder heftig, maar vooral achterin is de starre achteras goed merkbaar. En dat is jammer, want we hadden een erg comfortabel rijgedrag verwacht. Dat geldt overigens wel voor de andere zaken, op lange afstanden is de motor relatief stil en ook het onderstel is dan wel vergevingsgezind. Keerzijde is het feit dat de C4 Cactus behoorlijk veel ruimte biedt voor de achterpassagiers, die kunnen daar gewoon goed zitten. Ook het bagageruim krijgt van ons het predicaat ruim voldoende, met 358 tot 1170 liter capaciteit.

Andere sterke troef die Citroën in handen heeft, is de rijke standaarduitrusting. Dat klinkt als een verkoopverhaaltje, maar de Fransen maken dit hierin waar. We noteren een nieuwprijs van net iets meer dan 25 mille, een prijs waar je ongeveer een relatief kaal uitgeruste Volkswagen Polo of een redelijk riant uitgeruste Ford Fiesta voor krijgt. Bij Citroën krijg je de Cactus voor dat geldt echter volledig compleet uitgerust, met ondermeer een navigatiesysteem, cruise controle met limiter, stoelverwarming en een licht- en regensensor. Alleen adaptieve cruise controle met lane keep assist ontbreekt. Een Polo heeft wel ACC, maar geen lane keep assist terwijl de Fiesta beide biedt. De C4 Cactus heeft echter eigenlijk niet echt concurrentie, het is een onderscheidend model. En dat verdient lof.