Je moet als fabrikant steeds origineler zijn in de manier waarop je een bepaald product in een aansprekende jas verkoopt. Het automerk DS bewijst al een tijdlang dat ze dat kunnen, en inmiddels krijgen de modellen van Citroën ook steeds meer een flamboyante uitstraling. De DS9 heeft natuurlijk al de lijnen uitgezet voor wat betreft het ontwerp, dus waren we niet verbaasd om het design van de C5 X te aanschouwen. Het front is vrij hoog, met kenmerkende Citroën koplampen prominent getekend. De achterzijde oogt rijk en origineel. Het lijnenspel is dusdanig frivool, dat je bijna zou denken dat het gaat om een stationwagen in plaats van een crossover.

Het innerlijk
Liefhebbers van zachte materialen en veel comfort kunnen hun hart ophalen aan de binnenzijde. Bij instappen valt het gelijk op dat de stoelen breed zijn en veel zijdelingse steun bieden. Daarbij moet je trouwens wel over een stevige, brede drempel heen klauteren. Meerdere modellen uit de PSA-vloot hebben hier last van. Onoverkomelijk is het echter geenzins. Achter het stuur heb je uitzicht over een breed pallet aan functionaliteiten, die grotendeels vanaf het stuur zijn te bedienen. Het centraal geplaatste scherm is groter dan ooit en ook de graphics zijn sterk verbeterd. Je zit prinsheerlijk op de bestuurdersstoel. Hoofdruimte is er in overvloed, ondanks het feit dat de zit vrij hoog is. Ook beenruimte is er voldoende. De tree waarop je je linkervoet zet zodra je bent ingestapt, biedt voldoende ruimte voor je voet.

Hybrid
Aan boord van de Citroën C5 X vinden we een 1.6 viercilinder benzinemotor die 179pk levert. Meer dan voldoende voor het Nederlandse verkeer, getuige ook de sprint van stilstand naar honderd kilometer per uur in 8,9 seconden. Het feest houdt daarna pas op bij 225 kilometer per uur. Die waarde is zo hoog, dat we er even bij twijfelden of dit daadwerkelijk de topsnelheid is. In de fabrieksopgave wordt dit bevestigd, we hebben het uiteraard niet in de praktijk geprobeerd. Maar indrukwekkend is het zeker. Het geeft aan dat er veel reserves aanwezig zijn. Zo voelt het rijden ook aan, je hebt nooit het gevoel kracht tekort te komen. Het praktijkverbruik schommelt rond een nette 1 op 17. Het is natuurlijk een Plug-In-Hybride, dus dit verbruik gaat over de omstandigheden waarbij de accu leeg is. Op een volle accu haal je ongeveer 50 kilometer, dat is erg netjes. Volladen gaat met 3,7Kw per uur, dus in 4 uur zit de 12Kw accu wel vol.

Conclusie
Na afloop van deze test kan gesteld worden dat de C5 X een erg aangename, comfortabele en zuinige reisgenoot is. Het onderstel is geheel afgesteld op comfort, zonder dat het zompig wordt. Het is de meest comfortabele Citroën sinds de veerbollen. Sturen gaat neutraal, met niet zoveel gevoel maar wel voldoende om de koets duidelijk te zetten in een scherp geplaatste bocht. Als we het hebben over de praktische bruikbaarheid, dan is daar goed nieuws in de vorm van een ruime achterbak en dito achterbak. Die laatste meet 485 liter, ondanks het accupakket dat in de bodem is verwerkt. De prijs is ook netjes. Want een afgeladen C5 X – dus met tal van opties – komt uit op 48 duizend euro. Dat is niet niks, maar in deze dure tijden valt het toch mee, zeker als je kijkt naar concurrentie in de Plug-in-Hybride slagorde.