Met de komst van de Hyundai IONIQ 5 zijn veel toekomstdromen waarheid geworden. Hoe werkt dat in de praktijk? Het meest in het oog springende voorbeeld is het feit dat de 77Kw accu gebruikt kan worden voor thuis. Het is vrijwel overbodig om te zeggen dat we in spannende tijden leven, en bovendien middenin een energietransitie zitten. In een tijd waarin elektriciteit belangrijker – en kwetsbaarder wordt, zou je dit zowel als een argument voor EV’s, als een argument tegen EV’s kunnen zien. De IONIQ 5 laat zien dat je een enorm voordeel hebt wanneer de stroom er voor een tijdje uit zou liggen, je kunt immers stroom aftappen van de accu, die 77Kw bedraagt. Met die capaciteit duurt het best even voordat je accu leeg is, en in die periode kunt je thuis dus profiteren zolang de stroomstoring aanhoudt. Tegelijkertijd is elektriciteit niet meer zo voordelig als voorheen, dus kan dat vertraging opleveren voor de energietransitie.

Eerder verhaal
In ons eerder geschreven testverslag over de IONIQ 5 hebben we het gehad over z’n uiterlijk, het interieur, de rij-eigenschappen en het verbruik. Die onderwerpen willen we daarom slechts zijdelings benoemen. Om met het verbruik te beginnen, dat ligt wat hoger dan bij tweelingbroer EV6. Het heeft vooral te maken met de minder gestroomlijnde vormen. Reken bij een snelheid van 100 kilometer per uur alsnog op een bescheiden 17Kw per honderd kilometer, maar met een avondsnelheid van 130 kilometer per uur wordt dat alsnog 24Kw over diezelfde afstand. Zo kan je accu in de avonduren dus binnen drie uur leeg zijn. Dit is een algemeen bekende kwaal van EV’s, dus niet ten nadele van de IONIQ 5 te noemen. 

Camping
Er zijn veel situaties denkbaar waarbij je de terugleveringscapaciteit goed kunt gebruiken. Een voorbeeld daarvan is op de camping. Je kunt gemakkelijk je elektrische apparaten op de accu van de auto aansluiten. Tegelijkertijd is een EV niet zo geschikt om een caravan te trekken, althans niet wanneer je naar het buitenland gaat. Daarbij neemt het verbruik immers exponentieel toe. Wel zijn de rij-eigenschappen erg geschikt voor een lange reis. Zo is het onderstel behoorlijk comfortabel en vergevingsgezind. De stoel is dermate geavanceerd in te stellen, zodat een reis in alle rust kan worden gemaakt. Ook kan je onderweg prima een dutje doen, doordat je gemakkelijk de rugleuning naar een 45 graden hoek draait.

Conclusie
De Hyundai IONIQ5 en Kia EV6 zijn bijzonder aan elkaar gewaagd. De laatstgenoemde heeft een stuk lager verbruik, maar is ook minder praktisch. Het design van de IONIQ 5 spreekt meer tot de verbeelding, alhoewel dat natuurlijk wel een kwestie van persoonlijke smaak betreft. Ruimte biedt de 5 eveneens meer. Qua snelladen en prestaties zijn beide aan elkaar gewaagd. Bij aanbieder Fastned kan je in een kwartier met je accu van 20 procent naar 80 procent gaan. Dankzij de hoge voltage zit de batterij zo weer vol. De sprint naar honderd kost zo’n 7 seconden en de topsnelheid ligt op 185 kilometer per uur. Tel daarbij op dat je tussen de 300 en 450 kilometer (het maximale bereik is gebaseerd op een rit met een voorverwarmde batterij met 90 kilometer per uur achter een vrachtwagen) op een accu kunt rijden, en de IONIQ kan niet anders dan hoog op je lijstje eindigen.