Je kunt de Hyundai Kona Electric met recht de pionier op het gebied van elektrisch rijden noemen. In 2019 was het een regelrechte hit. Maar daar bleef het niet bij, want ook in de daarop volgende jaren bleef de Kona goed scoren. Dat komt vooral doordat de Kona een ruim uitrustingsniveau met een relatief lage prijs wist te combineren. En, het allerbelangrijkst, de actieradius is ook nog eens heel behoorlijk. Een recept voor succes dus, en dat bleek.

Bijgewerkt
Het nieuwe modeljaar voorziet in een nieuwe neus, voortaan zijn de koplampen een stuk strakker weergegeven. In marketingtermen zegt Hyundai dat je niet op de toekomst hoeft te wachten, want die is er al. En toegegeven, de Kona is behoorlijk vooruitstrevend. Want met een fabrieksopgave van een elektrisch bereik van 484km wordt je best blij. In de praktijk blijft daar ook tijdens wat frissere weersomstandigheden toch wel 400 kilometer van over, en dat is heel, heel netjes in dit segment. De nieuwe LED-verlichting doet de Kona slanker en dynamischer ogen. Dus het argument dat je niet voor de looks valt, zal ook in mindere mate het geval zijn.

Premium
Het hoogste uitrustingsniveau is voorzien van luxe die je niet vaak in het segment tegenkomt. Een 10,25 inch groot infotainmentsysteem geeft de informatie groot en duidelijk weer. Ook zijn de graphics aanzienlijk verbeterd ten opzichte van z’n voorganger. Heel handig zijn de drukknoppen voor neutraal, parkeren en drive. Daarmee switch je uiterst snel tussen de verschillende rijstanden. Verder is vooral stoelventilatie behoorlijk zeldzaam voor het segment. Ook stoelverwarming in combinatie met stuurwielverwarming maken indruk. Iets minder zijn we fan van de kunstlederen stoelen, die voelen qua kwaliteit niet zo verfijnd aan. Ook is de achterbank behoorlijk krap, je kunt daar nauwelijks zitten als (jong) volwassene. De bagageruimte is met 373 liter zeker niet krap, maar ook niet indrukwekkend. Gewoon prima voor een weekendje weg, een langere vakantie met meerdere kinderen wordt iets lastiger.

Het rijden
Met een 64Kw accupakket kom je een heel eind, zeker als je bedenkt dat de Kona maar pakweg 13Kw per 100 kilometer verlangt, zolang je maar niet teveel het stroompedaal tot op het schutbord intrapt. Netto zal de capaciteit van de accu op pakweg 8-10% onder de bruto capaciteit liggen. Wanneer je echt stevig gaat rijden, kom je met veel moeite bij de 20Kw/100km, onzuiniger zal moeilijk worden. Snelladen met de CCS-stekker gaat met 77Kw per uur, dus je staat nooit langer dan pakweg 45 minuten aan de snellader. Het netwerk in Nederland wordt beter en beter, met vooral Fastned en Ionity als hoofdrolspelers. Ook Shell Recharge voorziet elektrische rijders in laadvoorzieningen. Voordeel van laatstgenoemde is dat de laadplaatsen vaak bij de conventionele brandstofpompen zijn geplaatst, waardoor ik begreep dat je je als vrouw in de avonduren veiliger voelt dan bij de afgelegen plaatsen van fastned.

Conclusie
Met een prijs van iets boven de 40 mille is de Kona nog steeds een erg concurrende auto. Zeker als je bedenkt dat de actieradius nog steeds tot één van de toppers behoort. Ook het snelladen gaat best vlot en de prijs is niet torenhoog. Je hebt al een Kona in de premium trim voor net iets meer dan 40 mille. Een succesnummer!