Als zakensedan, taxi, grote familie stationwagen of als sierlijke cabriolet. De Mercedes E-Klasse is bij uitstek hét succesnummer van Mercedes. Sinds de introductie van de huidige generatie in 2016 verkocht Mercedes al meer dan 1,2 miljoen exemplaren. Tijd voor een flinke opfrisbeurt dus, zo kan de E-Klasse er nog een paar jaar tegenaan. Met zowel onderhuidse als uiterlijke wijzigingen maakt Mercedes deze facelift helemaal klaar voor de toekomst. Deze week rijden we in de Mercedes-Benz E200 Limousine (2020), is het nog altijd die ultieme zakensedan?

E-Klasse familie compleet

Met deze facelift grijpt Mercedes alle carrosserievarianten van de E-Klasse aan om van een update te voorzien. Dat houdt in dat de Limousine, de Estate, de All-Terrain en de cabriolet en coupé deel uit maken van de facelift. Bovendien krijgen ook de AMG-modellen van de E-Klasse een opfrisbeurt. In dit verhaal beperken wij ons tot de Limousine, de testauto deze week.

Wat is er anders?

Op uiterlijk gebied heeft Mercedes vooral het front aangepast. De, vanaf de facelift, standaard LED koplamp units zijn smaller geworden. Hierdoor oogt de auto van voren wat minder agressief en krijgt de auto in zijn geheel een meer klassieke uitstraling. Ook de LED achterlichten en de achterbumper zijn aangepast. Daarnaast voegt Mercedes vier nieuwe kleuren toe, waaronder grafietgrijs metallic, de kleur van onze testauto.

In het interieur van de Mercedes E-Klasse vinden een nieuw vormgegeven stuurwiel. Met vier horizontale spaken uitgevoerd in hoogglanszwart. Dat ziet er niet alleen heel mooi uit, maar het functioneert ook nog eens goed. Verder beschikt de nieuwe E-Klasse over de laatste versie van Mercedes’ MBUX-multimediasysteem. Dat systeem werkt nog altijd voortreffelijk en is bovendien razendsnel.

 

Nieuwe aandrijflijn

De belangrijkste wijziging in de vernieuwde Mercedes E-Klasse vinden we onder de motorkap. Met deze facelift beschikken bijna alle motoren die Mercedes levert in de nieuwe E over een transmissie met geïntegreerde 48V startdynamo. Deze mild-hybrid techniek zorgt voor een extra boost en maakt het bovendien mogelijk om te kunnen ‘zeilen’ met de auto. Bij lage belasting wordt de motor uitgeschakeld en wordt de auto voortgedreven door de techniek in de transmissie. Dat zorgt voor meer comfort, maar belangrijker, de aandrijflijn wordt nog efficiënter.

De testauto waarin wij rijden is een Mercedes E200 en die beschikt over een dergelijk mild-hybrid systeem. Mede door deze efficiënte techniek noteren we een testverbruik van 1 op 14,1, erg netjes voor een auto van dit formaat. Iets dat in negatieve zin opvalt aan de aandrijflijn is het geluid. Naarmate je om meer kracht vraagt begint de motor ook veel meer lawaai te produceren. Dat had gemakkelijk opgelost kunnen worden met wat extra isolatie natuurlijk.

 

Comfort is wat de klok slaat

Ondanks het nadrukkelijk kunnen horen van de aandrijflijn bij hogere prestaties is de E-Klasse nog altijd zeer comfortabel. Mercedes onderscheidt zich nog altijd op het gebied van comfort. De aandrijflijn en de 9-traps automaat werken soepel samen. In het interieur vind je grote en heerlijke zittende stoelen. Dat in combinatie met de strakke wegligging en goede besturing maken de nieuwe E-Klasse een comfortabele metgezel. Hij is wat minder uitdagend dan sommige van zijn concurrenten, maar in de E-Klasse kom je wel helemaal tot rust.

 

Prijzen

Rijden in de nieuwe E-Klasse is wel duurder geworden. Althans de aanschafprijs is iets omhoog gegaan. De Mercedes E200, de instapper,  is verkrijgbaar vanaf iets meer dan 60 mille. Door het Nederlandse belastingstelsel voor motorrijtuigen is de E300 e, de plug-in hybride slechts vijfduizend euro duurder. Met deze vanaf prijzen is de facelift van de Mercedes E-Klasse iets duurder dan een concurrent als de BMW 5-Serie.

De E-klasse is dus best aan de prijs, maar hij is op zijn beurt ook  comfortabeler dan menig concurrent. Erg sportief of uitdagend is hij niet, maar de comfort zorgt ervoor dat je ten alle tijden uitgerust op je bestemming aan komt. Het prachtige MBUX infotainmentsysteem en de uitmuntende veiligheidssystemen van Mercedes zijn bovendien extra argumenten om voor de E-Klasse te gaan.

 

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.