Het is alweer een aantal jaren geleden dat Polestar een eigen merk werd. Polestar is in 2017 losgemaakt van Volvo om een zelfstandig merk voor elektrische auto’s te worden. Hoewel Polestar al sinds 1996 banden had met Volvo als tuningpartner, werd het in 2015 volledig overgenomen door Volvo Cars. In 2017 werd Polestar echter gepositioneerd als een apart merk, gefocust op elektrische voertuigen, met de Polestar 1 als eerste model. Een plug-in-hybride met uitstekende prestatiecijfers. Vervolgens kwam de Polestar 2, die voor veel mensen de weg naar EV-rijden opende. Inmiddels is het merk alweer een stapje verder, met de introductie van de 3 en de 4. De Polestar 4 is een SUV Coupe met een bijzonder design. Zo is ervoor gekozen om de achterruit geheel weg te laten, een designfoefje die je nauwelijks elders ziet. Met een aantal zaken is rekening gehouden: zo wilde men de aerodynamica erg laag houden, waardoor de achterruit bijna een brievenbus luikje zou zijn geworden. Om alsnog het idee van een achterruit te geven is er gekozen voor een paneel in de vorm van een raam. Het zicht naar achteren is er alsnog middels een digitale achteruit rij spiegel. Je ogen moeten er even aan wennen, maar voor mensen zonder zichtbeperking is het al snel gewoon.
De lijnen van de carrosserie zijn rond maar strak en zakelijk. Grote 20+ inch wielen versieren het geheel. Daardoor is overigens het comfort wel wat minder dan je op basis van het ontwerp zou verwachten. Dat heeft niets te maken met Polestar, want bij elke auto is het zo dat grote wielen het comfort verminderen. We kunnen met deze wielen overigens nog prima leven. Kijk je verder in het interieur, dan zie je een gelikt ontwerp, gericht op de zakelijke klant. Sommige haptische knoppen op het stuur werken niet helemaal naar behoren, maar volgens de Polestar woordvoerder zijn die voor het nieuwe modeljaar (MY26) vervangen voor fysieke stuurwielknoppen. Het nieuwe modeljaar is sinds kort te bestellen, dus nieuwe rijders zullen van een auto met deze stuurwielknoppen worden voorzien. de praktijk is het geheel mooi overzichtelijk: recht voor je neus een instrumentarium, terwijl een groot scherm op de middenconsole je alle andere informatie verschaft. Google Software is aanwezig, voor de één is dat een vloek, voor de ander een zegen. We moeten toegeven, functioneel werkt het allemaal perfect. Bij het invoeren van je bestemming wordt een inschatting gemaakt van je resterende accu bij aankomst. En die inschatting is behoorlijk accuraat, waardoor je al snel van je range anxiety genezen bent. Zorgen zijn er bij sommigen dat je privacy in handen van een Amerikaans bedrijf komt, waarvan je niet precies de consequenties kunt overzien. De functionaliteit is in elk geval standaard, je krijgt het bij elke 4 die je koopt.

