De Toyota Corolla is terug van weggeweest, in Nederland althans. Een van Toyota’s oudste modellen heette in Nederland voor een generatie ‘Auris’. De C-segment stationwagen die in Nederland omstreeks 2013 massaal geleased werd vanwege het gunstige bijtellingstarief. Maar nu is de naam dus gewoon weer Toyota Corolla en komt hij in maar liefst vier verschillende smaken; een hatchback, sedan en een stationwagen. De mooiste van de vier staat centraal in deze test: de Toyota Corolla TREK. Eerder reden wij al in de Corolla Sedan, alles over die auto lees je hier. Nu zijn we onderweg in de – wat ons betreft- meest interessante van het stel, de Corolla TREK.

Stoer uiterlijk
In de geest van de Volkswagen Golf Alltrack en Ford Focus Active ontwikkelde Toyota de Corolla TREK. Inderdaad, ook in het geval van de Corolla gaat het om een verhoogde C-segmenter met wat stoere elementen en extra bodemvrijheid. De Corolla TREK is gebouwd op basis van de Toyota Corolla Touring Sports (TS), zoals Toyota haar stationwagens noemt. De TREK staat 20 mm hoger op zijn wielen, beschikt over 17 inch lichtmetalen velgen. De extra kunststof bumperdelen dienen om de auto nog stoerder te laten ogen. Dat lijken misschien wat kleine optische aanpassingen, maar er staat toch echt een hele andere auto. Dit model is wat minder doorsnee en wat meer avontuurlijk.

Praktisch
Avontuurlijk is misschien ook het beste woord voor het interieur van de Corolla TREK. Dat interieur is dan ook speciaal ontwikkeld vóór en alleen leverbaar in de TREK. De two-tone bekleding met ruige stiksels geeft des te meer aan dat deze auto bedoeld is voor mensen met de zogenoemde actieve levensstijl. Ook qua afwerking van het interieur heeft Toyota zijn spulletjes goed voor mekaar, zo is de TREK uitgerust met houten sierlijsten wat ook weer bijdraagt aan die stoere look. Praktisch is de TREK ook zeker maar daarin is de TREK ten opzichte van de TS niet heel veel anders. De bagageruimte is net als in de TS 598 liter groot. Met handige hendels in de kofferruimte zorg je ervoor dat de achterbank in twee delen neerklapt en zo ontstaat er een vlakke laadvloer, erg praktisch!

Wondermotor
Op motorengebied levert Toyota in de TREK de aloude 1.8 Hybrid met 122 PK en de nieuwe 2.0 Hi-Power Hybrid met 184 PK. Onze testauto beschikt over de nieuwe Hi-Power Hybrid en dat is ook de motor waarmee Toyota dieselrijders over wil halen om hybride te gaan rijden. Qua prestaties komt die Hi-Power Hybrid ook wel goed overeen met een moderne diesel. Die krachtige hybride aandrijflijn levert zijn kracht net als een diesel al van onderin het toerengebied en met een 0-100 sprint in 7,9 seconden voelt die motor ook echt snel genoeg aan. Met een testverbruik van ongeveer 1 op 18 doet die Hi-Power Hybrid het ook zeker niet slecht. Die combinatie – zeer zuinig en toch een tikkeltje sportief – kom je nog steeds maar weinig tegen bij concurrentie. Deze motor is de ideale vervanger voor een diesel.

Conclusie
Het grootste verschil tussen de TS en TREK zit hem misschien wel in de prijs. De reguliere station van de Corolla rolt van de band vanaf €25.995,-. Voor de TREK kost ten opzichte van de TS bijna tien mille meer. Daar moet je dus echt de portemonnee voor trekken. Aan onze testauto, die dus uitgerust is met de Hi-Power Hybrid, hangt een prijskaartje van iets meer dan €36.000,-. Lastig vergelijken is het wel, want de eerder genoemde Golf Alltrack en Focus Active Wagon worden (nog) niet geleverd. Wie een wat stoerder karakter voor zijn hybride wil is bij de Toyota Corolla TREK aan het juiste adres, alleen is het de meerprijs waard? Die 2.0 Hi-Power Hybrid is in ieder geval een welkome aanvulling in het hybride aanbod in autoland.