In de test van deze week stellen wij u voor aan de Toyota ProAce City Verso. Toyota kiest met de ProAce City opnieuw voor een samenwerking met PSA. We kennen de auto namelijk al als Citroën Berlingo, Peugeot Rifter en Opel Combo. Een soortgelijke samenwerking met de Fransen pakte in het verleden al eens goed uit voor Toyota. De nieuwe  ProAce City Verso is na de Toyota Aygo namelijk het tweede model van de Japanners dat samen met PSA is ontwikkeld.  Weet Toyota zich met de ProAce voldoende te onderscheiden? Je leest er alles over in dit Autoverhaal.

Anders dan de rest?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de Toyota ProAce City Verso is niet heel anders dan de auto’s van PSA. Het grootste verschil treffen we aan de voorzijde van de auto. Toyota voorziet de ProAce van de voor Toyota kenmerkende dichte neus. Vanaf de A-stijl verder naar achter is de auto nagenoeg gelijk aan zijn Franse broertjes. Binnenin heeft Toyota minder moeite genomen om zich te onderscheiden. Logischerwijs pronkt op het stuur het logo van de Japanners. Voor de rest treffen we exact hetzelfde interieur als in de Opel Combo Tour, die we eerder al reden.

Toch onderscheidend

Dat Toyota toch haar best doet om zich van die andere drie te onderscheiden blijkt uit de veiligheidssystemen die standaard geleverd worden. Daarnaast hanteert Toyota een iets andere kwaliteitscontrole dan de merken van PSA.  Zo worden slechts 1 op de 5 exemplaren die als Citroën, Peugeot of Opel van de band rollen gecontroleerd. Toyota kiest ervoor om ieder exemplaar aan een nacontrole te onderwerpen. Bovendien krijg je, net als op iedere andere Toyota, maar liefst 5 jaar fabrieksgarantie. Iets wat de andere merken niet aan kunnen tippen.

Motoren

Ook de krachtbron in de Toyota ProAce City Verso is er een van van PSA. Het gaat om de vaak geprezen 1,2 liter 3-cillinder. Toyota biedt de keuze uit een variant met 110 pk en een handgeschakelde zesbak en een 130 pk sterke variant die gekoppeld is aan een achttraps automaat. De 110 pk variant meer dan voldoende, maar wil je een automaat, dan kom je dus automatisch uit bij de versie met 130 pk. Een diesel levert Toyota niet in de personenuitvoering van de ProAce City. Bij Citroën, Opel en Peugeot leveren ze wel een dieselvariant.

Genoeg te kiezen

Het moge duidelijk zijn dat de directe concurrentie van de Toyota ProAce City bestaat uit nagenoeg dezelfde auto’s. Waar moet je dan voor gaan? Qua uiterlijk springen de Citroën en Peugeot wat ons betreft het meest in het oog. Zowel de Toyota als de Opel zijn wat saaier en minder uitgesproken. Dieselen is bij Toyota niet mogelijk, een elektrische variant is alleen te koop bij Citroën en Peugeot. De Opel Combo is de goedkoopste optie, de Toyota ProAce City is standaard het rijkst uitgerust. Genoeg afwegingen te maken dus. Wat ons betreft is de Totyota ProAce City rationeel de beste keuze. Standaard is de auto voorzien van allerlei veiligheidssystemen, bovendien krijg je 5 jaar garantie en iedere Toyota wordt grondig gecontroleerd voordat de auto de fabriek verlaat. Dat is geeft toch wel een vertrouwd gevoel.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.