De nieuwe Toyota Yaris is recent uitgeroepen tot ‘Car of the Year 2021’. Hoogtijd voor Autoverhaal.nl om de nieuwe Yaris uitvoerig te testen. Bij Toyota zetten ze sinds een tijd vol in op veiligheid en daar lijkt de Yaris zijn eerste slag te slaan. Maar, is de Toyota Yaris goed genoeg om de concurrentiestrijd in het overvolle B-segment aan te gaan? Je leest dat en meer in deze test van Autoverhaal.nl

 

Toyota Safety Sense

Net als in iedere andere nieuwe Toyota beschikt ook de nieuwe Yaris over Toyota’s Safety Sense. Een pakket van maar liefst zes veiligheidssystemen die de veiligheid voor alle weggebruikers moet vergroten. Het geheel aan veiligheidssystemen bestaat uit een pre-collision system, een rijbaanassistent, voetgangersdetectie, automatisch groot licht, adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning. Dat Toyota de Yaris, en al haar andere modellen, standaard uitrust met dit pakket is bewonderenswaardig te noemen. Bij geen van de concurrenten krijg je dergelijke systemen voor nop en daarmee zet Toyota de eerste stap.

 

Design

Ten opzichte van de vorige generatie is de nieuwe Toyota Yaris met veel meer lef vormgegeven. Met het nieuwe design lijkt Toyota in te spelen op een jongere doelgroep. De Yaris is niet langer een auto voor alleen senioren. En profiel oogt erg hip, van voor en achter juist erg sportief. En dat is zeker een vooruitgang in vergelijking met de toch ietwat saaie vorige generatie. Het interieur van de nieuwe Toyota Yaris is met iets minder lef vormgegeven en oogt daardoor wat minder hip. In de Yaris bevindt zich hetzelfde multimediasysteem als in de Toyota Corolla. Dat systeem functioneert goed echter lijkt het al wat gedateerd. Dat doet menig concurrent toch beter.

 

Ruimtegebrek

De nieuwe Yaris is een halve centimeter korter dan voorheen, terwijl de wielbasis en spoorbreedte juist zijn toegenomen. Dat de wielen nu bijna op de hoeken staan draagt bij aan het sportieve design. Daarnaast komt het de wegligging en het rijgedrag zeer ten goede. Dat de buitenmaat van de Yaris is afgenomen is merkbaar in het interieur. Op de achterbank is het net als bij de vorige generatie niet bepaald ruim te noemen. Ook in de bagageruimte houdt het qua ruimte niet over. De nieuwe Yaris biedt met 283 liter beduidend minder bagageruimte dan een Peugeot 208 (309l) en een Volkswagen Polo (351l)

 

Verbruik

Toyota levert in de Yaris een nieuwe hybride aandrijflijn die de auto maar liefst 20 procent zuiniger zou moeten maken. Bovendien levert de aandrijflijn 16 procent meer vermogen dan voorheen. Het nieuwe lithium-ion accupakket maakt het mogelijk om verder elektrisch te rijden. In de praktijk noteren we een verbruik van 1 op 26, erg netjes! Standaard voorziet Toyota de hybride van een automaat. Daarmee is de Yaris lekker vlot. Mede door het nieuwe onderstel stuurt de auto lekker direct en heeft hij een prima weggedrag.

 

Ga voor de Hybride

Helaas is de zuinige hybride aandrijflijn niet standaard. De instapper Yaris is er een met een 1,0 liter benzinemotor met 72 pk. Deze is te koop vanaf €18.995,- De 1,5 liter hybride met 125 pk staat op de prijslijst voor €19.495,-. Ja u leest het goed, een verschil van €500,- tussen een 1,0 liter benzine motor en een geavanceerde hybride aandrijflijn. Voor ons is de keuze snel gemaakt. De testauto waarin wij rijden is uitgerust op het Dynamic niveau. Daarmee krijg je een 7 inch touchscreen, led-koplampen en 16 inch lichtmetalen wielen. De prijs komt, na het aanvinken van nog wat opties, uit op iets meer dan 24 mille. Een aardige meerprijs, maar dan staat er ook een hele volwassen auto.

De nieuwe Toyota Yaris lijkt de concurrentie te snel af te zijn met zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting en geavanceerde aandrijflijn. Ook scoort de Yaris op het gebied van verbruik en design veel punten. Wij snappen wel dat de Yaris is uitgeroepen tot auto van het jaar.