Lange tijd was de Yaris een auto die vooral aan senioren werd gekoppeld. Met de komst van de nieuwe generatie – een paar jaar geleden – wilde het Japanse merk hier verandering in aanbrengen. Met een fris neusje en een vernieuwde achterkant moest de Yaris er weer even tegenaan. Inmiddels is het model alweer ruim twee jaar op de markt en zou je verwachten dat de tand des tijds afbreuk heeft gedaan aan het uiterlijk. De auto oogt echter nog immer actueel en is een best leuke verschijning.

Binnen oogt het dash behoorlijk frivool. Op het stuurwiel zitten de knoppen voor audio- en telefoonbediening. Elektrisch verstelbare spiegels behoren tot de standaarduitrusting, maar voor vier elektrische ramen moet extra worden bijbetaald. In deze testversie zijn alleen de twee voorste ramen elektrisch te bedienen. De knoppen voor de ventilatie werken op de tast en doordat deze knoppen met chroom zijn omlijnd zorgt dit voor een toefje flair. De stengels achter het stuur kennen we uit andere modellen van Toyota en zelfs van Lexus, en hierover zijn we niets dan positief. Het ontbreken van een startknop is jammer, maar wanneer er extra wordt bijbetaald is keyless entry wel een mogelijkheid.

De Yaris heeft een driecilinder die een bescheiden 69pk levert. Voor het dagelijkse gebruik is dit net toereikend en kom je net met het verkeer mee. De cijfers spreken wat dat betreft al boekdelen, de eenliter benzinemotor moet er echt aan sleuren om de boel vooruit te stuwen. In 15,3 seconden is vanuit stilstand eindelijk de honderd kilometer per uur bereikt en al bij 155 kilometer per uur houdt het feest op. Gek genoeg is het karakter van de motor niet overdreven lui. Mede dankzij een leuke driecilinder roffel heb je nog best het idee vooruit te komen. Het verbruik dat de fabriek opgeeft wijkt niet eens zoveel af van het daadwerkelijke benzineverbruik. Volgens de fabriek lust deze Yaris 4,8 liter per honderd kilometer, ga in de praktijk uit van 5,5 liter. Een leuke score, maar geen zuinigheidswonder.

Het onderstel van de Japanner is prettig en redelijk comfortabel. De bodemgroep houdt niet van stevige drempels, maar als het er wat minder ruw aan toe gaat, is ‘ie al snel in z’n element. De vijfbak werkt goed en is vrij van haperingen. De Yaris weegt 945 kilo en is daarmee ongeveer gemiddeld te noemen als je het vergelijkt met andere modellen in dit segment. Qua hoofd- en beenruimte voldoen de voorstoelen voor het vervoer van grote volwassenen, achterin is dit wat beperkter alhoewel het niet heel krap wordt. De bagageruimte bedraagt 286 liter en kan met de achterbank naar beneden tot 856 liter worden vergroot. De basisprijs van de Yaris ligt rond de 12 duizend euro, wanneer er net wat meer spullen worden verlangd moet er gerekend worden met een prijs van circa 15 mille. Een Suzuki Swift is standaard net wat duurder, maar daar zit je ook een stuk beter in de spullen die al tot de standaarduitrusting behoren. De keuze voor een Yaris is er dan ook vooral een waarbij de consument zich zal baseren op het leuke uiterlijk in combinatie met het betrouwbare karakter dat de auto heeft.

Benieuwd naar de Toyota Yaris Private lease? Check de link.