‘Never change a winning team’, is het gezegde, maar Kia komt desondanks met een vernieuwde versie van de Proceed. Wij zoeken uit in hoeverre er nog ruimte is voor verbetering, want hij scoorde al erg goed bij de introductie, enkele jaren geleden. Het design blijft in elk geval erg populair, en steeds vaker zien we het model ook in het wild. Dat geeft aan dat er waardering is voor zowel de optische als waarschijnlijk ook de verdere kwaliteiten. Wat ons opvalt is dat er zeer veel overeenkomsten zijn met het model dat opgevolgd wordt, enkel een geoefend oog kan de verschillen opmerken.

Zicht naar achteren
Het beperkte aantal wijzigingen is ook terug te zien aan de binnenzijde. De knoppen zitten nog steeds waar je ze zou verwachten en de ergonomie is dik in orde. De afwerking is van een hoog niveau en kan zich meten aan modellen als de Golf 8, maar ook de Toyota Corolla. Nadeel is het zicht naar achteren. Dat was in de vorige variant ook beroerd, maar is helaas nog steeds niet best. Het gaat erom dat je in de spiegel slechts een meter of 30 naar achteren kunt kijken, de kijkhoek komt als het ware op het asfalt uit. Daardoor zie je het verkeer achter je niet of nauwelijks. Gelukkig bieden de grote spiegels dat zicht wel, maar heel riant is het niet.

Volop opties
Hoewel de Kia Proceed erg gunstig is geprijsd, zijn er tal van opties aanwezig. Met een prijs van iets meer dan 37 mille heb je tegenwoordig hooguit een middelmatig uitgeruste station, helemaal als het gaat om één van de premium merken die in de buurt komen van het design van de Proceed. Voorin beschik je over stoel- en stuurwielverwarming, adaptieve cruise controle en lane keep assist, een automaat met start-stop systeem, elektrische achterklep, tal van optische opsmuk in het kader van de GT-line uitmonstering, een draadloze lader, achterbank verwarming en een knop voor verschillende rijmodi. Ohja, en dan is er nog een panoramisch schuif- en kanteldak. Wat een uitrusting!

Praktijk
Maar hoe werken al die verschillende opties in de praktijk? Eerst voor wat In het begin van de eerste rit ervoeren we het start-stop systeem wel wat schokkerig, zeker wanneer de DCT automaat na een stop weer tot leven komt. Ook is het lastig om het rempedaal goed te doseren. Om verder nog even te muggenziften: het stuur heeft de neiging om weer snel naar de middenstand terug te keren, dat geeft een ietwat kunstmatig gevoel. Tot zover de minpunten, want verder rijdt en stuurt de Proceed heerlijk. Tel daarbij een verbruik van 1 op 17 en je beseft dat dit behoorlijk netjes is. Ook zowel korte- als langere oneffenheden worden goed weggewerkt door het onderstel.

Conclusie
De Kia Proceed laat zien waartoe het in staat is. De 1.5 T-GDi motor is gretiger dan ooit en levert met 160pk een nul tot honderd sprint in 8,8 seconden. De topsnelheid is vastgesteld op 210 kilometer per uur, erg nette waarden dus. Qua afwerking en functionaliteit kan het model zich meten met de hogere premium-klasse. Betreffende het onderstel werken vering en demping goed samen en zorgen ze voor een comfortabele rit. De zeventraps automaat schakelt vrij geruisloos en soepel door de versnellingen. Concluderend kan gesteld worden dat de vernieuwde Kia Proceed bijzonder concurrerend is, en de tegenstrevers hun borst nat mogen maken. Ondanks het ontbreken van ‘de hoge zit’.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.