Deze week rijden we in de Volvo S60 B3, de instapper van de S60 lijn van Volvo. Dat Volvo niet bekend staat om het maken van echt sportieve en dynamische auto’s is bekend. De Zweedse autofabrikant heeft het liever over zijn belangrijke kernwaarden als veiligheid en degelijkheid. Met de nieuwe Volvo S60 probeert Volvo meer te zijn dan veilig en zakelijk. De nieuwe S60 moet de ultieme compromis zijn tussen comfortabel en dynamisch rijden verpakt in een Zweeds sausje. Op die manier moet de Volvo S60 de strijd aan gaan in traditionele premium D-Segment. Houdt de nieuwe S60 zich staande tussen de grote Duitse drie; de Audi A4, BMW 3-Serie en Mercedes C-Klasse?

Fraai lijnenspel

Laten we beginnen aan de buitenzijde van de Volvo S60. Wat opvalt is dat de S60 een totaal andere auto is dan zijn voorganger. De auto ziet er strak uit met een fraai lijnenspel langs de zijkanten. Hij oogt beduidend sportiever dan bijvoorbeeld een Audi A4 of een C-Klasse. Ook de voorkant van de S60 is erg fraai vormgegeven met een flinke bumper en natuurlijk de Thor Hammer koplampen. Wanneer je de S60 in je binnenspiegel ziet aankomen kijk je toch een keer extra om. Van achteren ziet de S60 ziet er goed uit met als hoogtepunt de twee enorme uitlaten (die voor de verandering wel echt zijn). Vervolgens stap je in en baan je je in de rustige doch fraaie interieur, zoals we dat van Volvo gewend zijn. De materialen zijn hoogwaardig en er is weinig plastic te vinden.

B3, B4, B5

De recent herzien motoraanduiding van Volvo vraagt nog om wat uitleg. Zo kun je bij het kopen van ene S60 kiezen uit de B3, B4, B5, T6 en T8. De versies met de B voor het cijfer zijn mild-hybriden, de T-versies zijn plug-in hybriden. Echter is de basis van iedere versie hetzelfde. Volvo schroeft namelijk in iedere S60 een 2,0 liter grote turbo benzinemotor. Met dus wisselende vermogensoutputs, afhankelijk van welk cijfer achter de B te vinden is. In ons geval gaat het om de B3 variant. De instapper dus, die overigens goed is voor 163 pk en 265 Nm. Echter nodigt de S60 B3 je niet uit om eens sportief een dijkweggetje te nemen. Alles gaat behoedzaam en rap genoeg vooruit zonder dat het sportief wordt. Verder is het een hele comfortabel rijdende auto die van alle gemakken voorzien is.

De Volvo S60 B3 is leverbaar vanaf €45.000,- en een beetje.  Ondanks dat het om een instapper gaat is deze Volvo ook van alle gemakken voorzien. Dankzij het standaard geleverde ‘Intellisafe’ pakket beschikt de S60 over adaptieve cruise control, pilot-assist, diverse camera’s en meer.  De extra opties waar onze testauto nog over beschikt zijn de metallic lakkleur, 19 inch velgen en de sportieve geïntegreerde uitlaatsierstukken. Door een heleboel opties en veiligheidszaken standaard te leveren creëert Volvo een goede uitganspositie op de markt. Voor de eerder genoemde Duitse concurrenten betaal je namelijk  dankzij alle aan te vinken opties een forse meerprijs.

Concluderend

Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat Volvo met de S60 zo’n uitgebreid pakket kan leveren voor die geringe vanaf prijs. Bij het instappen merk je al dat het premium er vanaf straalt, met de volledig lederen interieur en hoogwaardige afwerking die we gewend zijn van Volvo. Hiermee zet Volvo een knappe prestatie neer en kan het door het prijsverschil absoluut meedoen het Premium D-segment. Ben je opzoek naar dynamiek en sportiviteit, zoek dan nog even verder. Maar voor de kopers die zich doodstaren op de Duitsers, kijk ook eens in Zweden en maak een proefrit in een Volvo S60. Wie weet bespaar je zomaar 10 mille!

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube en Instagram.