Voor de lancering van de huidige Mazda 2 moeten we terug naar het jaar 2014. In de basis is de kleinste van Mazda dus al zes jaar oud. Tijd voor een nieuwe generatie vonden de Japanners het nog niet. Met een subtiele facelift probeert Mazda de keiharde strijd in het B-segment nog een paar jaar vol te houden. Een opgefrist uiterlijk, ‘milde’ onderhuidse wijzigingen en geen vijf maar zes versnellingen is wat deze facelift herbergt. Is dat genoeg om de er nog een paar jaar tegenaan te gaan? We rijden deze week de opgefriste Mazda 2 en testen of hij  opgewassen is tegen zijn nieuwere concurrenten.

 

Uiterlijk

De wijzigingen op uiterlijk gebied zijn minimaal. En dat is helemaal niet verkeerd voor een auto die in de basis al zo tijdloos oogde. Het front van de auto is iets opgefrist om zo meer in de pas te lopen bij Mazda’s nieuwe 3 en CX-30. Aan de achterkant zien we dat de vormen wat zijn verdwenen. De aanwezigheid van twee horizontaal aangebrachte chrome strips zorgt voor een strakke en opgeruimde look van achter. Onze testauto is gekleurd in Ceramic Metallic, een nieuwe kleur die in het ‘vuilniszakgrijze’ Nederlandse wagenpark erg fris oogt.

 

Mild-Hybrid

Dieselen is er niet meer bij in de Mazda 2. Ook is de relatief sterke Skyactive-G benzinemotor met 115 pk uit het aanbod verdwenen. Wat rest zijn de benzinevarianten met 75 pk en 90 pk. Alleen in de naamloze basisversie van de 2 is de 75 pk sterke krachtbron beschikbaar. Wie gaat voor een Comfort, Style, Luxury of Signature uitgevoerde Mazda 2 is automatisch aangewezen op 90 pk sterke 1.5 Skyactive-G. Een motor zonder turbo, maar met Mild-Hybrid technologie. Die milde hybride techniek zorgt voor vleugje elektrische hulp waarmee het brandstofverbruik verminderd wordt. Het testverbruik komt uit op 5,1 liter/100 km en daarmee wijkt de Mazda minimaal af van het opgegeven verbruik van 4,9 liter/100 km. Niet slecht!

 

Rijden

Eenmaal op de weg merken we dat de facelift van de Mazda 2 onveranderd een echte Mazda is. De auto stuurt licht en direct en geeft voldoende feedback. Ook het schakelen voelt zoals in iedere Mazda erg prettig. De korte slagen zorgen ervoor dat je, anders dan bij menig concurrent, allerminst verlangt naar een automaat. Toch kunnen we de Mazda 2 niet dynamisch noemen. Door het ontbreken van een turbo voelt de auto soms wat traag aan. Bovendien heeft Mazda de 2 een 6-bak gegeven. Maar zelfs op de snelweg, na 19.00 uur wanneer we 130 km/u mogen rijden, laten we het liefst die zesde versnelling achterwege. Het maximale koppel van 148 Nm ligt bij 4000 tpm. In de zesde versnelling bij 130 km/u draait de Skyactive-G 3000 tpm en dan zit even snel inhalen er gewoon niet in.

 

Onveranderd goed

De minste wijzigingen vinden we terug in het interieur, maar dat is louter positief. Het interieur van de Mazda 2 en met name de keuze van materialen en mate van afwerking is nog steeds een van de beste uit zijn klasse. Ook het multimedia systeem in de Mazda 2 is nog altijd bovengemiddeld goed en wordt door de toevoeging van Apple Carplay en Android Auto nog beter. Helaas ontbreekt er nog altijd een middenarmsteun in het interieur van de Mazda 2. Een gemiste kans van Mazda en als er goed was geluisterd naar de consumenten had dit gemakkelijk opgelost kunnen worden.

 

Aan de prijs

Onze Signature uitgevoerde (duurste uitrustingsniveau) testauto beschikt standaard over talloze veiligheidssystemen. Onder meer adaptieve LED-koplampen, adaptieve cruise control een actieve rijbaanassistent en een 360 graden camera behoren tot deze standaarduitrusting. Maar daarmee komt de totaalprijs op maar liefst €29.340,-. Een vergelijkbaar uitgeruste Peugeot 208 is €3000,- goedkoper. Zelfs een Volkswagen Polo met dezelfde uitrusting is goedkoper dan onze Mazda 2. Bovendien zijn de 208 en Polo nieuwere auto’s dan de Mazda 2. Echter is de Mazda 2 in de basis wel goedkoper dan bovengenoemde alternatieven. Het is de uitgebreide uitrusting die de Mazda haast onmogelijk duur maakt.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.